mardi 27 juillet 2010

Le Maghreb, nouvel horizon européen des délocalisations


La délocalisation est une évolution inéluctable
La tentation du gouvernement français de sévir contre les délocalisations semble un combat d’arrière-garde. La tendance, française autant qu’européenne, est déjà forte. Le Maroc et la Tunisie en profitent mieux que l’Algérie qui dispose pourtant d’un très grand potentiel d’attraction.
Les centres d’appels téléphoniques des grands fournisseurs d’accès internet ou d’opérateurs de téléphonie mobile ne sont pas, loin de là, les seuls exemples de délocalisations au Maghreb. Ils sont la partie visible d’un mouvement qui s’élargit. Ainsi le Maroc a connu une augmentation de 15% du volume d’IDE en 2009 par rapport à 2008. Les délocalisations ont généré sur place 35 000 emplois, et pourraient représenter 100 000 postes de travail en 2015. Après les projets d’infrastructures dont le plus emblématique est le port de conteneurs de Tanger-Med, des joint-ventures industrielles voient le jour : automobile, aéronautique, énergie ou la délocalisation ou l’externalisation de services informatiques (off-shoring et outsourcing), en provenance d’Europe, du Japon ou des États-Unis. Les investissements effectivement lancés sont encore plutôt de petite taille, et pour l’essentiel portent sur des opérations à faible valeur ajoutée. Le Maroc commence néanmoins à accueillir des entreprises actives dans le secteur de haute technologie (maintenance informatique, développement de logiciels, etc.). Les  entreprises françaises qu’elles soient publiques ou privées forment le gros des investisseurs. Le signal d’une évolution qualitative a été donné par  Renault qui avec son usine dans la zone du port Tanger-Med, d’une capacité de 400 000 véhicules/an, devrait créer 6000 emplois directs et 30 000 chez les fournisseurs locaux. La Tunisie n’est pas en reste. Le pays est le plus industrialisé du Maghreb par rapport à la population.

Lisibilité marocaine et tunisienne

Pour la seule année 2009, la Tunisie a enregistré la création de 15841 nouveaux postes d’emploi dont, et c’est très significatif d’une tendance positive, 12966 postes dans l’industrie manufacturière. Le pays a vu l’entrée en production de 206 nouvelles entreprises à participation étrangère et 221 opérations d’extension par des entreprises étrangères déjà implantées. Dans le tableau maghrébin, l’Algérie, ou prédomine outrageusement le secteur pétrolier, est bon dernier en termes d’IDE ou de délocalisation. Les politiques économiques du Maroc et de la Tunisie,  sont d’une meilleure lisibilité et les conditions d’accueil du capital étranger y sont nettement supérieures à celles offertes par l’Algérie dont le potentiel de marché est pourtant considérable. Face à la concurrence est-européenne ou asiatique, les trois pays d’Afrique du Nord sont loin d’être privés d’arguments. Dans un contexte de crise globale où les entreprises doivent réduire leurs couts, la délocalisation est une évolution inéluctable. Dans la course à l’attraction des investissements, le Maghreb, à proximité immédiate de l’Europe dispose d’avantages comparatifs certains.

Résistances d’arrière-garde

On peut citer le fait que le français y est couramment parlé, la disponibilité de main d’œuvre à un coût du travail bas – autour d’un euro de l’heure - une fiscalité très attractive pour les investisseurs, en particulier ceux dont la production est destinée à l’exportation, et des infrastructures de bonne qualité. Les aspects moins positifs résident de l’avis des entrepreneurs étrangers dans la performance médiocre des administrations, les réflexes bureaucratiques ont la vie dure en dépit de réels efforts de modernisation. Les réserves d’IDE au Maghreb sont encore largement sous-exploitées et le mouvement tend à se renforcer pour autant que les politiques économiques maintiennent un cap qui s’est révélé fructueux. Les résistances des pouvoirs publics français et des syndicats qui s’expriment, dans un contexte de crise, sur un mode alarmiste sont des réactions d’arrière-garde. Elles traduisent un désarroi injustifié ou au moins largement exagéré. Le développement économique du Maghreb est la meilleure garantie de la stabilité régionale et surtout en vue de la maitrise des flux migratoires qui obsèdent les décideurs européens. Le développement des délocalisations et des IDE est la manifestation concrète de la construction d’une intégration économique en méditerranée occidentale. Les entreprises européennes, mues par des logiques de rentabilité et des contraintes objectives, apparaissent ainsi fort en avance sur des politiques dont le discours est en décalage avec la pratique.

lundi 26 juillet 2010

2.5 Hectares – Ksar Sghir – Tangier

For sale in Ksar Sghir, Tangier, 2.5 hectares of land over-looking the Mediterranean sea. With gorgeous panoramic views of the hills and mountainous landscape. Within view you can clearly see Gibraltar and Spain, and also the new Tanger-Med port, which is only 20 km driving distance from the land.

The land has easy access from the main road, and is only 20 km from Tangier city. The land has all legal documentation required for ownership.
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Price: €90/m2
Contact:

M.Yermak

90000
Tangier

dimanche 25 juillet 2010

Spain-Morocco: Back to Reality


 Driss Bennani
The two countries are turning their backs to each other to start a new tenser chapter in their relations.
Washington / Morocco Board News Service -   A few weeks ago, Moroccan Army Senior Officer, General Abdelaziz Bennani was in Spain. The Moroccan General has met his Iberian counterparts; their topics of discussion were obviously kept secret. He had even attended joint military maneuvers, thus confirming the strong relationship between the two neighboring kingdoms. 
"Ultimately, the relationship between the two armies, Moroccan and Spanish, is stronger than those between the two governments, ruling families or both," says Bernabe Lopez Garcia, a Spanish academic to the Moroccan daily, Al Akhbar Youm, on April 15th.
Rather strange for the two armies, yesterday sworn enemies who had fought so many battles. "The modern armies of both countries had in fact only known each other since 2004, when Morocco became a strategic ally of NATO, said Nabil Driouchi, a Morocco-Spain relations specialist. Before that, he says, the Spanish army was best known to the Moroccan side for its occupation of Northern Moroccan cities of Ceuta and Melilia. The Spaniards, meanwhile, had never forgotten the humiliation suffered by their troops in 1975, during the Moroccan  “Green March " on Western Sahara.  However, these military high-level interactions are covering up for political relations between Rabat and Madrid that have grown cold and frosty for some months already.
"Seen from Spain, said Nabil Driouchi, it is obvious that the honeymoon between the two capitals is well and truly over. In proposing Ahmedou Ould Souilem, a recent senior Western Sahara Polisario Separatist Defector, as ambassador to Madrid, Morocco has taken one step that normally it would not dare to take. Moreover, Spanish diplomatic sources have recently said they have reluctantly accepted the accreditation of the former head of the Polisario separatist Group, and without enthusiasm. They see this as a provocation. " Suffice it to say that we are now light years away from the enthusiasm that accompanied the arrival of the socialist prime minister, Jose Luis Rodriguez Zapatero to the Moncloa Palace, the seat of the Spanish government.
It was March 2004 and the young leader of the Spanish Socialist Party, PSOE, succeeded Jose Maria Aznar.  Moroccan officials breathed easy. "Morocco has always had very good relations with the Spanish Socialists, unlike with their colleagues on the right. With The Former Prime Minister Aznar, the two countries came close to military confrontation because of the Leila/Persil Island, recalled the Iberian journalist Bernabe Lopez Garcia. In the aftermath, Morocco appointed a new ambassador to Madrid. And again, the choice was not trivial. Mr. Omar Azziman was indeed one of the prisoners of Mohammed VI, in addition to being a connoisseur of Moroccan-Spanish relations. "His appointment to Madrid was indicative of a Moroccan will to move forward, to overcome the mistakes of the past, from one side or the other. And it worked quite well as exchanges between the two countries, as well as visits by officials or businessmen have multiplied, "Nabil Driouchi said. But in the fall of 2007, thick black clouds soared again over the Moroccan-Spanish relations. For the first time since 1975, the King and Queen of Spain made an official visit to the occupied Moroccan enclaves of Ceuta and Melilia.  King Mohammed VI was furious. Moroccan ambassador to Madrid was recalled for an indefinite period.

The Spanish provocation was a turnings point, "At this moment, says one observer, Morocco realized that it was being used by Zapatero for political purposes. From this incident, Morocco realized that it was dangerous to sign a blank check to the Spanish socialists. That all the socialists were not like former Spanish leader, Felipe Gonzales, a close friend of the late Moroccan King Hassan II.

On his return to his Madrid office, after two months of absence, Moroccan Ambassador Azziman gave an incendiary interview to a Catalan daily. He said, in essence, "now all the sensitive issues should be broached,  “otherwise, I have nothing to do here. " Azziman was referring to the occupation of Ceuta and Melilia, a file that was tactically shelved by Morocco after the election of Zapatero. "From 2007, the entire diplomatic community in Madrid knew that Azziman was about to depart. Morocco had realized that there is nothing to expect from the government of Zapatero, held hostage by a public opinion that is hostile to Morocco.
Morocco had actually realized that it gave a lot without receiving much of anything in return except a big provocation from the king and queen of Spain "said Nabil Driouchi.
A lack of trust has developed between the two countries.
In late 2009, a new case further embittered the relations between Rabat and Madrid. All of Spain was mobilized for the return of the expelled Saharawi Separatist Aminatou Haidar her home in Laayoune. Behind the scenes, the Iberian officials even tried to bring the case before the European Commission, but France played blocker. In the U.S., Hillary Clinton, a supposed “friend of Morocco” spoke quietly and the case was settled without too much damage. "The Aminatou Haidar incident has reinforced Moroccan officials in their positions. They understood that their true allies were France and the United States. And Spain, even socialist, was at best unpredictable, and at worst hostile to the interests of the country, "notes Nabil Driouchi.
Meanwhile, Morocco got access to the advanced status with the European Union. Brussels, in a way, check mated Madrid.  On the ground, Morocco is increasingly hindering its northern neighbor. The Port of Tangier-Med turned out to be a serious competition to Spain’s southern ports, in addition to slowly strangling the city of Ceuta economically. Further south, King Mohammed VI launched the construction of a large naval base that is becoming a concern to Spanish officials. And to make matters worse, the country of Juan Carlos is knocked down by a severe economic crisis that is undermining the famous Spanish economic model. "In fact, concludes Nabil Driouchi, Morocco has always had fluctuating relations with Spain. They often depend on who is the ruling party.  “Today, it seems that the Morocco aims to build relationships between states, which is calmer and more logical. "
In a few weeks, Ould Souilem, who until recently was a senior advisor to the Western Sahara Separatist  “president” Abdelaziz before he defected to Morocco, should resume his new position in Madrid as Moroccan Ambassador to Spain.  A page has decidedly turned in the relationship between the two countries.


Article first published in French by
Tel Quel Magazine

vendredi 23 juillet 2010

Maroc : Tanger-Med classé huitième zone franche mondiale

Le classement du fDi Magazine sur les « Zones franches mondiales de l'avenir 2010/11 » place 12 zones arabes parmi les 25 premières zones mondiales. Tanger se retrouve deuxième dans la catégorie « meilleure zone portuaire », troisième en « meilleure zone aéroportuaire » et huitième concernant les installations.
Créée en 1999, la Zone Franche d’Exportation de Tanger, plus connue sous le nom de Tanger-Med et gérée par la société Tanger Free Zone (TFZ), est aujourd'hui le plus important pôle d'activités de la région, et attire notamment beaucoup d'investissements directs étrangers (IDE), surtout en provenance de France.
Mais avec 475 entreprises implantées dans la zone franche, selon le site de TFZ, Tanger-Med est toutefois loin d'attirer les 9 000 entreprises étrangères installées dans « zone franche mondiale de l'avenir 2010/11 », la Shanghai Waigaoqiao Free Trade Zone (WFTZ).
Le classement a été établi par le « foreign direct investment magazine », sur la base de huit catégories, à savoir le potentiel économique, l'efficacité en termes des coûts, les installations, les moyens de transport, les incitations, la stratégie de promotion des IDE, les infrastructures portuaires et les infrastructures aéroportuaires.
Tanger-Med figure dans les top 10 de 3 catégories : la qualité des installations (8e), les infrastructures aéroportuaires (3e) et les infrastructures portuaires (2e). A noter également que parmi les 25 premiers du classement général, 12 zones franches sont situées dans le monde arabe – dont 7 aux Emirats Arabes Unis – et deux sur le continent africain (Tanger Med et Togo Export Processing Zone).
Comme l'indiquait récemment Dr. Neil Patrick dans un article publié sur Global Arab Network, l'installation de zones franches est aujourd'hui « une idée très en vogue entre la mer d'Arabee et l'océan Atlantique ». Et il est vrai que le classement du fDi Magazine intervient alors que le Royaume mise gros sur Tanger-Med. En assurant les financements pour construire un quatrième terminal de containers, l'objectif d'atteindre une part de marché de 25% du trafic de containers en Méditerranée a été formulé.
Cependant, une incertitude de taille reste l'activité de Renault dans la zone franche. L'entreprise prévoit les plus grands investissements sur le site, une usine à capacité de produire 400 000 voitures par an et qui serait alimentée de tout un réseau de sous-traitants. Mais les travaux qui étaient prévus se terminer en 2010 ont été repoussés à maintes reprises. Aujourd'hui, 2012 est mentionnée comme année de la fin des travaux, et quelques éléments de la stratégie du site Renault / Dacia de Tanger-Med ont percé fin mai. Mais selon l'analyste Neil Patrick, « des craintes montent sur la conditions du marché européen sur lequel l'usine va vendre ses voitures, et l'agenda pour la production des premières voitures de Tanger-Med pourrait ainsi se voir repoussé au delà de 2012 ». Un handicap pour la zone franche de Tanger-Med?
Frederic Schmachtel
Copyright Yabiladi.com

jeudi 22 juillet 2010

Time for 'Queen of Gibraltar' to visit the Rock?

Time for 'Queen of Gibraltar' to visit the Rock?
By David Eade
The heir to the Spanish throne, the Príncipe de Asturias, will visit Algeciras today to inaugurate the new Hanjín shipping container terminal.

Which is a strange coincidence because today should also see the start of the commuter helicopter service between Ceuta and the same port. However as the helicopters were meant to start flying on July 1st and 5th if they do make the trip it will be third time lucky!

Given the Hanjín terminal and heliport are in close proximity it will need some co-ordination to ensure the prince is not drowned out by the sound of a chopper landing or taking off as he makes his speech. The Spanish national football team may have demonstrated the skills of organisation at the highest level in the World Cup. As Vicente Del Bosque is not in charge of the celebrations in the port it will probably be the chaos as usual we more normally associate with Spanish events.

Royal visits across the border are a regular event and the prince in 2002 laid the first brick for the then new Isla Verde quay on which the TTIA terminal is located. The TTIA has been operating since last May after a dispute involving manning levels was settled. It is the first terminal in the Med and Southern Europe that operates on a semi-automatic basis and is key to the competitiveness of Algeciras especially in its battle with Tangier Med.

Indeed now that Maersk seems to have moved much of its operations to Tangier Med, the Hanjín terminal is vital to the future of Algeciras. It vies as Spain’s top container port with Valencia but is receiving a massive investment package from Madrid at this time of economic crisis with a lorry train running from Northern France also being discussed.

Controversial are the Spanish royal family’s trips across the Strait to Ceuta and Melilla. These two enclaves were seized by Spain and Morocco claims them as its own. There is not even a faded, discredited piece of paper such as the Treaty of Utrecht to wave to underscore ownership.

Indeed you have to give the Spanish Royal Family its due. It considers Ceuta and Melilla to be integral parts of the Spanish nation so no amount of sabre rattling or political - diplomatic threats from Rabat stops its various members from visiting. Compare that with the British monarchy – or rather the Foreign Office – that pussy foots around sending only lesser members of the royal flock and even then apologises profusely to Madrid for doing so. If Queen Elizabeth is now on a Gibraltar coin as “Queen of Gibraltar” perhaps its time for her and her heir to visit their loyal subjects.

dimanche 18 juillet 2010

Transit de 51.000 MRE par Bab Sebta

Plus de 51.000 Marocains résidant à l'étranger (MRE) ont été enregistrés à l'entrée de Bab Sebta depuis le lancement, le 5 juin dernier, de l'opération Marhaba 2010, a-t-on appris mardi auprès des services de douanes.

Le nombre de voitures et de bus enregistrés au niveau de ce poste durant la même période, s'élève respectivement à plus de 14.000 et plus de 20, a-t-on précisé de même source.

A signaler que les autorités ont pris cette année toutes les mesures nécessaires en vue de faciliter l'accueil des MRE, notamment avec la mobilisation de plus de 130 douaniers et douanières.

Ces derniers ont reçu au préalable des séances de formation en matière d'accueil, de contrô le et d'information.

L'administration de la douane a, par ailleurs, mis sur place une cellule d'accueil pour informer les MRE de tout ce qui a trait au domaine douanier, et recevoir leurs doléances en vue de les aider à résoudre les problèmes qui peuvent surgir.

Parmi les autres mesures prises par la douane au niveau de Bab Sebta, figurent l'ouverture de couloirs réservés aux MRE et l'équipement de ce poste en ordinateurs dernière génération afin de permettre la célérité et la fluidité du passage.

Rappelons que l'accueil des MRE en provenance d'Algésiras se fera pour la première fois au Port Tanger-Med ouvert le 17 mai dernier.

L'opération transit 2010 qui prendra fin le 15 septembre prochain, est organisée par une Commission nationale spécialisée, sous la présidence du ministère de l'Intérieur. Elle est composée de 30 instances représentant les ministères, les autorités en charge de la sécurité et les établissements concernés.
Par MAP

vendredi 16 juillet 2010

Corruption Impedes Democracy in North Africa

Washington / Morocco Board News Service - The vast majority of European countries are in the vanguard of the annual corruption ranking by Transparency International. Denmark is number two, followed by Sweden, Switzerland, Finland and the Netherlands. A little further back France is ranked at 24th in, Spain and Portugal are 32 and 35. The last of the larger European countries is Italy, which occupies the 63rd place on the last list published for the year 2009. 

The three (North African) Maghreb countries are in positions 65 (Tunisia), 89 (Morocco) and 111 (Algeria), and their respective indices are 4.2 for Tunisia, 3.3 for Rabat and 2.8 for Algeria.

lundi 12 juillet 2010

Opération Transit 2010 : Départs en hausse, Tanger Med en tête


Débuté le 5 juin dernier, l’Opération Transit 2010 se déroule dans des bonnes conditions et dépasse même les espérances. Un mois jour pour jour après son lancement, les ports de Tanger Med et de Sebta continuent d’attirer la majorité des voyageurs, avec cependant la première place pour le nouveau port tangérois.

Selon le ministre espagnol de l’Intérieur, le temps d’attente dans les ports ibériques est entrain de diminuer et les responsables espagnols viseraient désormais un temps d’attente zéro dans les ports. En attendant, il est à retenir que les vacanciers ont débarqué massivement à Tanger Med et à Sebta, et que le nombre de passagers a augmenté par rapport à la même période de l’année 2009.
Mais entre les deux plateformes, nombreux  sont les vacanciers à choisir le nouveau port de Tanger Med passagers pour leur retour au Maroc.  Moins de deux mois donc après son ouverture, le géant de la Méditerranée secoue énormément le port de la ville de Sebta. Ce qui est dû comme nous l’annoncions il y a peu, au fait que les Marocains voyageant avec leurs véhicules se dirigeaient le plus souvent vers Tanger Med.
Du 5 juin au 4 juillet, 123 236 personnes ont embarqué à Tanger Med, contre 104 932 pour Sebta, selon un rapport bilan (du 4 juillet) de la protection civile espagnole. De même, concernant le trafic de véhicules, les chiffres sont respectivement de 45 808 et 21 844 véhicules débarqués à Tanger Med et à Sebta. Tanger Med a enregistré plus du double (42,8%) de l’ensemble des arrivées depuis les ports espagnols(compte tenu des départs vers l'Algérie, 5,6% du total) , contre 20,4% pour Sebta. Un pic a été enregistré ce week-end, avec environ 43 000 arrivées en provenance d'Espagne pour la seule journée du dimanche, 4 juillet.

Ibrahima Koné
Source : Yabiladi.com

jeudi 8 juillet 2010

Renault/Maroc: 6000 emplois prévus sur le site de Tanger

Modèles prévus, nombre d'employés, marchés visés: A deux ans de l'inauguration, les plans de Renault pour son usine en construction à Tanger-Med se concrétisent. La création de 6000 emplois et la construction notamment d'une Kangoo version low-cost font partie de ces plans.
Source: lesechos.fr Source: lesechos.fr
Les données de base du site de Tanger-Med: Un investissement entre 800 millions et 1 milliard d'euros, une capacité initiale de 170 000 unités par an, prévue de s'accroître jusqu'à 400 000 unités, et un chantier d'une superficie de 300 hectares qui devait se terminer, à l'origine, en 2010, mais qui ne se terminera qu'en début 2012.
Coté stratégie, l'usine est conçue pour se placer dans le low-cost, et selon Les Echos, de nouveaux éléments permettent d'en savoir un peu plus.
L'usine devrait devenir, à terme, le principal site de production de la gamme économique Dacia. Pour le moment, ces véhicules à bas pris sont en grande partie en Roumanie, au site de Pitesti. Mais la demande augmente, et Les Echos citent un familier de l'entreprise qui aurait indiqué que « l'usine roumaine de Pitesti est au bord de l'asphyxie. » Donc Tanger-Med devra prendre la relève.
Deux modèles seraient prévus pour commencer, un nouveau monospace compact et l'utilitaire Kangoo en version low-cost de Dacia. Pour le monospace, il reste à voir s'il ne concurrencera pas la Renault Scénic qui se place dans le même type de véhicules. La Kangoo version Dacia pourrait faire de même, mais l'entreprise prédit une forte demande sur des véhicules urbains courts et hauts qui se fera complémentaire à la Kangoo.
Un troisième modèle, dont peu d'informations sont révélées à ce jour, pourrait bien surprendre le public. Il s'agirait « d'une Logan badgée Renault, avec un positionnement haut de gamme », selon une source industrielle que citent Les Echos.
Une partie de la production de l'usine sera destinée au marché marocain, où le low-cost est certainement mieux à même de s'écouler. Mais cette partie sera infime et ne représentera pas plus de 5% de la production, le reste sera exporté.
Le low-cost se base également sur une main d'œuvre marocaine bon marché dont le coût représenterait à peine 20% des coût de main d'œuvre en France. Renault prévoit d'employer 6000 salariés marocains. L'entreprise a également publié une table de coûts de production par heure par site (voir photo). Au Maroc, la présence locale d'équipementiers partagés avec l'autre usine de Renault à Casablanca, des exonérations de TVA procurées par le statut de zone franche de Tanger-Med, et la proximité du port et des marchés de l'Europe sont autant d'avantages qui ont influé le choix du pays pour accueillir ce grand projet de Renault.
Frederic Schmachtel

mardi 6 juillet 2010

L'ONCF achève le projet de modernisation de la ligne de Tanger


L'Office national des chemins de fer (ONCF) vient d'achever le projet de modernisation de la ligne de Tanger, nécessitant une enveloppe de 1,8 milliard de dirhams, a annoncé l'ONCF dans un communiqué.
Ce projet qui permet de réduire d'une heure le temps de parcours au départ de Tanger vers Rabat et Casablanca et d'augmenter le débit de la ligne en doublant le nombre de trains et en les cadençant à un départ chaque 2 heures englobe 3 composantes, précise la même source.
Il s'agit de la construction d'un raccourci de 45 kms entre Sidi Yahia et Mechraâ Belksiri permettant aux trains en provenance ou à destination de Tanger d'éviter le détour par Sidi Kacem et le renouvellement de 70 kms de voie entre Tanger et Mechraâ Belksiri permettant d'augmenter de manière significative la vitesse des trains.
Le projet consiste également en l'électrification de 350 kms de lignes de Tanger Med à Sidi Kacem et du raccourci Sidi Yahia-Mechraâ Belksiri.
A cet effet, un nouveau plan de transport sera mis en service à partir de 29 juin courant. Ce sont désormais 24 trains par jour au lieu de 10 qui assureront la desserte de Tanger vers les différentes villes du Maroc.
14 trains passant par Rabat et Kénitra assureront l'axe Tanger-Casablanca, au lieu de 6 actuellement, en plus de 2 trains de nuit reliant Tanger à Marrakech, et 8 trains par jour seront consacrés à l'axe Tanger-Fès, avec des horaires couvrant le début et la fin de journée, dont 2 trains de nuit reliant Tanger à Oujda et à Nador.
Ce projet de modernisation de la ligne de Tanger permettra aussi de drainer au rail un trafic estimé à 5 millions de voyageurs à l'horizon 2014 au lieu de 1,8 actuellement.
Par ailleurs, la mise en service de ce projet profitera également aux trains de marchandises reliant le port Tanger-Med à Casablanca en réduisant leur parcours de 60 km pour assurer un trafic plus fluide entre le nord du Royaume et sa capitale économique.
A travers ce projet, les distances se réduisent, l'offre de transport s'améliore, et de plus en plus Tanger devient une des capitales majeures d'un espace national mieux en mieux intégré.
Par ailleurs, et après 30 mois de travaux, l'ONCF mettra prochainement en service la nouvelle gare de Rabat-ville.
MAP

dimanche 4 juillet 2010

Euro-Mediterranean partnership: continuing to develop and grow


By Pamela Ann Smith   

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Regional partnerships are continuing to develop and grow between the European Union and countries of the Mediterranean. Pamela Ann Smith examines the benefits

After much revision, the European Union’s (EU) partnership with the countries of the Mediterranean is forging ahead. Entrepreneurship, particularly for small and medium-sized enterprises (SMEs), along with innovation and investment is being emphasised, as is regional co-operation within the Middle East and North Africa (MENA). Businesses in the UK and Europe stand to benefit, in particular, by having access to labour and markets in nearby, emerging economies which, the EU hopes, can help them to compete better internationally.

The Euro-Mediterranean Partnership, formerly known as the Barcelona Process, was re-launched at the initiative of French President Nicolas Sarkozy, in July 2008, and is now known as the Union of the Mediterranean, or Euromed. It covers the 27 countries of the EU, plus 16 countries in the southern and eastern Mediterranean and adjoining areas, including Turkey, Cyprus and Israel, as well as the Arab Levant, Egypt and North Africa. Altogether, it has a total population of some 750 million.

After much debate and delay in the EU and within the Arab Mediterranean countries, caused largely by Israel’s invasion of Gaza in January 2009 and the financial crisis in Europe and the US, Euromed has assumed a new sense of mission under Spain’s Presidency of the EU, which began in January 2010. A summit of the heads of its 43 member states is now scheduled to take place in Barcelona, in June 2010.

Six main priorities have been established. These include alternative energies; higher education; pollution in the Mediterranean; measures to combat natural disasters; and the construction of regional transport infrastructures. In addition, a new programme called the Mediterranean Business Development Initiative (MBDI) will focus on micro, as well as SMEs. Identifying specific projects, country by country, and raising funds from private, as well as public, sources are seen as vital to the realisation of these goals that, in the longer term, are aimed at a comprehensive free trade zone throughout the Euromed region.

MBDI aims to tackle the main problems experienced by SMEs, micro-enterprises and the self-employed, such as access to capital and loans, the lack of business training and the need to develop marketing skills. Overall, it hopes that these firms can be integrated into a larger supply chain and connected to the large corporations of northern Europe, which, in turn, can help them to compete globally. The Mediterranean countries, as well as those in Europe, are expected to benefit from the resulting creation of jobs, enhanced access to markets and technical expertise, as well as improved opportunities for specialisation. Family firms in the Euromed region are expected to benefit in particular.

To date, Morocco is one of the EU’s closest allies in the partnership, for which it received ‘advanced status’ recognition in December 2008. A year later, in December 2009, Brussels issued a statement commending the country’s economic reforms since 2007, which were part of a three-year programme worth €654 million, financed in part by the EU. The $1 billion Tangier-Mediterranean (Tangier-Med) regional hub for trans-shipment, which includes two huge free zones, is part of the EU-Morocco Action Plan, which aims to achieve a comprehensive free trade agreement between the two by 2012.

EU officials are also promoting investments in Morocco and in the Mediterranean that will provide business to small local entrepreneurs, and will benefit society. A UK-based firm, TUI Travel, which features beach holidays in Marrakesh and Agadir, has set up The Travel Foundation with the Moroccan National Tourist Office to promote sustainable tourism. In 2009, this included TUI Travel working with 50 hotels and 50 riads in the Marrakesh area to help save water, thereby reducing water bills for Moroccan businesses, while helping to minimise the negative effects of tourism on the environment.

Elsewhere in the Euromed region, European firms have been encouraged to set up or expand operations for SMEs in countries such as Egypt, Jordan and Lebanon. One such project involved Denmark’s BankInvest Group taking a 10 per cent stake in the Cairo-based pharmaceutical company Minapharm, to help it manufacture genetically engineered drugs for the country in partnership with researchers in Germany. 

Germany’s Software Quality Systems, known as SQS, has set up what it calls a small ‘Silicon Valley’ in Cairo for Egypt’s IT service providers, helping the country to become one of the world’s top-ten offshore countries for IT services. By the end of 2009, SQS’s own subsidiary in Egypt was expected to have employed 100 people, double the figure at the end of 2008.

The Alumil Group of Greece has invested €10 million to set up two subsidiaries – Alumil Misr for aluminium and Alumil Misr for accessories – in Egypt to take advantage of its market potential and lower labour costs. It has already built several large property projects in Jordan, including the Zara Centre in Amman, and sees its operations there and in Egypt as part of an expansion policy across the Southern Mediterranean, including the Arab Levant and North Africa.

Enefit of Estonia has signed an agreement with the National Electric Power Company in Jordan to set up an oil shale-fuelled power plant, which is due to start operations in 2012. Enefit now hopes to export its expertise on oil shale fuel production to other Mediterranean countries, including Morocco.

Larger European corporations are also looking at Euromed’s potential as an integrated market. France Telecom, which established the Jordan Telecom Group in 2006, combined the Group’s fixed, mobile, internet and content services under the globally-recognised Orange brand in 2007 and has now set up a new centre, Orange Labs, in Jordan as part of a north-south technological co-operation programme aimed at making the country a regional hub for telecoms research and development. 

The company has praised Jordan’s “ideal” location between the Gulf States and the Mediterranean and says that Orange Labs “will serve as the principal access point for all Orange France Telecom affiliates in Africa, the Middle East and Asia”. Operations will include research and development, software development, regional specifications and the introduction of new technologies, products and services. Plans call for the establishment of a technology, media and telecommunications park in Jordan.

Arla Foods, a dairy co-operative owned by 15,000 Danish and Swedish farmers, has established a joint venture with Lebanon’s Kallassi Group as part of a plan to expand operations throughout the Middle East and Mediterranean area. The firm, which has a turnover of more than €6.6 billion, says that its market in Lebanon is “booming” and that it sees the region as a whole as very “promising”.

Euromed is also promoting intra-regional integration for SMEs in industry and trade, as well as in energy. Officials cite the experience of Altea Packaging, a Tunisian-based group that launched a new packaging plant in Algeria in 2007. In 2008, Altea took over the Moroccan firm, Optima, one of the country’s five largest flexible packaging companies, as well as acquiring Porta Egypt for Packaging Materials. Through another acquisition, Roland Emballages of France, it now operates in the UK, Germany and the Benelux countries, as well as in France, Egypt and North Africa. Total turnover has reached more than €100 million, while the number of employees in the Southern Mediterranean region has climbed to more than 700.

Another Euromed programme, Med-Enec, is promoting the use of renewable and efficient energies in the Mediterranean’s construction sector. Finance is available for pilot projects, technology transfer and the improvement of laws, standards and incentives in Morocco, Algeria, Tunisia, Egypt, the Palestinian Territories, Lebanon, Syria and Turkey.

Entrepreneurs can obtain information about other projects in the Euromed region through the EU’s Invest in Med programme (www.invest-in-med.eu), or through the European Association of Chambers of Commerce and Industry. The Association, which represents more than 19 million enterprises in 45 European countries, has set up regional networks for the Mediterranean and is particularly focused on the needs of SMEs.

Global Arab Network

Pamela Ann Smith is a writer, journalist and consultant based in London.This article is published in partnership with the Middle East Association and  produced by Newsdesk Media