mercredi 30 juin 2010

HM the King Inaugurates Tangier Med Passengers Port

Tangier - HM king Mohammed VI, accompanied by Prince Moulay Ismail, inaugurated, on Tuesday in Fahs Anjra, the Tangier Med Passengers port, worth 2.2 bln dirhams (about $ 244 mln).

    Aiming to set up a maritime bridge to boost trade between Morocco and Europe, the new port consists of eight berths and has a capacity of 7 million passengers, 2 million vehicles and 700,000 TIR trucks annually.
    The facility includes an access and border inspection area for TIR traffics, similar areas for passengers and vehicles, a 760 square metres of offices and 1,750 square metres of shops.
  The port, the second of the Tangier Med complex, provides access to ferry and roll-on roll-off traffic. It required the building of 2.5 kilometre-long seawalls.
    On this occasion, the CEO of the Tangier-Mediterranean Special Agency (TMSA), Said El Hadi, handed a book on the complex to HM the King.
     The Monarch also visited the site of the Tangier Med 2 port to inquire about the progress of this project that aims at increasing the handling capacity of the complex’s containers from 3 to 8 million units.

Source : MAP

Le Maroc mise sur le port de Tanger-Med

Le Maroc, qui a connu une croissance de 4,9% en 2009, «mise sur le port de Tanger-Med pour convaincre les industriels», écrit vendredi le quotidien français «Le Figaro».








«Une usine Renault capable de produire 400.000 véhicules par an en cours de construction. Des équipementiers automobiles qui s'installent. Tanger, la deuxième région industrielle marocaine, a de grandes ambitions», indique le journal.

Cette région «dispose de 5.000 hectares de zones industrielles et de zones franches pour convaincre les entreprises étrangères de s'installer. Son atout : le nouveau port Tanger-Med situé sur le Détroit de Gibraltar, l'un des trois passages maritimes les plus fréquentés dans le monde avec 100.000 navires par an», relève «Le Figaro».

«Capable de rivaliser en productivité avec les ports chinois, les plus performants dans le monde, Tanger-Med a l'ambition d'être la porte du pays sur l'Asie, les Etats-Unis et l'Europe avec laquelle le Maroc renforce ses liens.

Des discussions doivent aboutir à la fin de l'année pour que le Royaume, auquel l'Union européenne a accordé le bénéfice du Statut avancé en octobre 2008, puisse devenir un partenaire politique et économique privilégié», rappelle le quotidien.

«Les négociations obligent à une convergence des normes marocaines et de la législation marocaine avec celles de l'Europe», explique Abdellatif Jouahri, wali de Bank Al-Maghrib cité par «Le Figaro».

«Nous voulons attirer les PME pour les aider à grandir dans la mondialisation, leur permettre d'avoir un pas d'avance sur leurs concurrents et leur permettre de ne pas abandonner leur coeur de métier», assure au 'Figaro' Salaheddine Mezouar, ministre de l'Economie et des Finances, soulignant la mise en place de stratégies sectorielles qui donnent de la visibilité aux investisseurs.

Pour le président de la Confédération générale des entreprises du Maroc (CGEM), Mohamed Horani, «il s'agit d'une véritable opportunité. Nous souhaitons positionner définitivement le Maroc comme plate-forme de production et d'exportation».

En effet, six chantiers ont été lancés dans le textile et le cuir, l'agroalimentaire, l'offshoring (services informatiques et centres d'appels), l'électronique, l'automobile, l'aéronautique, affirme «Le Figaro», rappelant l'inauguration jeudi à Mohammedia par Nexans, leader mondial de l'industrie du câble, d'une usine qui fabrique des câbles pour les Airbus.

Et de souligner que les géants français «Areva, EDF, GDF Suez et Total font partie des 180 candidats retenus par l'Agence marocaine de l'énergie solaire (Masen) pour construire une centrale solaire de 500 mégawatts à Ouarzazate. Un investissement de 7,3 milliards d'euros».

«La lutte sera sévère, car les Chinois, les Allemands, les Américains sont aussi sur les rangs. Les Marocains qui misent sur les énergies renouvelables pour réduire leur dépendance énergétique, choisiront les heureux élus en novembre», fait observer «Le Figaro».

Néanmoins, «les entreprises marocaines doivent pouvoir travailler en Europe comme les entreprises européennes le peuvent au Maroc. Il faut enlever les barrières», observe Karim Ghellab, ministre de l'Equipement et des Transports, cité par le quotidien.

«Dans les transports routiers internationaux, les sociétés marocaines sont obligées de demander trois visas pour aller de Casablanca à Stuttgart», souligne «Le Figaro».

Par MAP

dimanche 27 juin 2010

HERAULT - Le conseil généb


La coopération franco-tunisienne est en route. Mais à l’image des rues de Djerba, c’est encore un sacré chantier ! André Vezinhet, le président du conseil général de l'Hérault, à la tête d’une délégation d’une vingtaine de personnes, s’est rendu compte, la semaine qui vient de s’écouler, du travail accompli et du chemin encore à parcourir.

Cinq millions d'euros, sur trois ans, ont été confiés par l'Etat français au conseil général, seule collectivité territoriale associée au projet d'Union de la Méditerranée, dans le cadre d'un partenariat unissant le Département au gouvernorat de Médenine.

Plus d'informations demain dans votre édition locale de Midi Libre.

vendredi 25 juin 2010

Algésiras-Tanger Med : La distance influera-t-elle sur le prix des billets ?

La mise en service de Tanger Med passagers réduira la durée du trajet entre le sud de la péninsule ibérique et le Maroc. Cette réduction de temps et de distance est-elle synonyme d’une baisse des prix de la traversée sur cette ligne ? La réponse à cette question est attendue avec impatience par les Marocains qui emprunteront le bateau. Cependant, il est difficile de se prononcer, sachant que la haute saison n’a pas encore démarré et que toutes les compagnies n’ont pas encore communiqués leurs prix.
Milenium Tres d'Acciona en mer Milenium Tres d'Acciona en mer

Les MRE vivront-ils un été 2010 similaire à celui de 2009, où les prix de la traversée avaient connu une inflation inquiétante ? Algésiras-Tanger continuera-t-il à être deux fois plus cher que Douvres-Calais ? Les premières constatations semblent indiquer le contraire pour cette ligne très fréquentée.
Nous vous informions de l’arrivée des premiers passagers à Tanger Med Passagers mardi dernier. Acciona Trasmediterranea, avait annoncé dans la même journée, la première traversée entre Algésiras et Tanger Med réalisée par son navire "Milenium Tres". A la même occasion, précisant que le temps de traversée sera dorénavant inférieur à une heure avec  un bateau à grande vitesse, la compagnie n’avait rien mentionné concernant les prix appliqués.
Nous avons contacté Maroc-ferry qui vend des billets pour Acciona. Ce prestataire de service a répondu que les tarifs 2010 ne lui avaient pas encore été communiqués. Sur le site web de  Maroc-ferry, il n’existe que la grille de l’année dernière, où un fauteuil normal d’Algésiras-Tanger pour un adulte coûtait 50 € TTC. Toutefois, Acciona propose à l’achat via son site, les tickets Algésiras-Tanger Med en aller simple pour un adulte à 36 € (tarif économique) ou à 46 € (tarif général). Rappelons qu’avec le tarif économique, le voyageur ne peut ni échanger ni se faire rembourser son billet.
La Comarit pour sa part, a publié sur son site internet, les tarifs en vigueur depuis le 17 mai. Cette compagnie maritime transporte un adulte pour le même trajet à 31 €. Alors que chez FRS, il faut débourser 37 €. Pour le transport d’une voiture normale de tourisme (hauteur inferieur à 2m et longueur comprise entre 2 et 6m), le ticket vous coûtera 94 € TTC chez Acciona, 93 € chez FRS ou encore 80 € à Comarit.
la moyenne ici en tenant compte du tarif général d’Acciona s’élève à 38 €, contre 45 € en juillet 2009.  Mais l’opération  Transit n’a pas encore débuté et le pic des arrivées est attendu pour le mois de juillet.  Et les prix pour cette période ne sont pas encore connus. Il est donc difficile d'affirmer ou d’infirmer qu’il y a eu une baisse des prix.

Ibrahima Koné
Source :  Yabiladi.com

jeudi 24 juin 2010

Internet and e-commerce industry in Morocco

 It’s a long time, we have not considered African continent in terms of ICT development. So, today we’ve decided to explore Internet and e-commerce infrastructure of one of the African countries, Morocco located in North Africa, that’s known officially as the Kingdom of Morocco. Morocco, that represents the fourth most populous Arab country, after Egypt, Sudan and Algeria.Morocco, is a constitutional monarchy with an elected parliament. It’s the world's third-largest producer of phosphorus and the price fluctuations of phosphates on the international market greatly influence Morocco's economy. Country's economy is considered a relatively liberal economy governed by the law of supply and demand. Since 1993, the country has followed a policy of privatization of certain economic sectors which used to be in the hands of the government

As for the ICT field, the country revealed significant expansion as well. So, Morocco appeared to be the first country in the region to install a 3G network. Notably, national communications sector already accounts for half of all foreign direct investments Morocco received over the past five years.

The internet was first introduced in Morocco in 1995 by ONPT, that used to be a Moroccan state-owned-industrial and economic institution. The body was in charge of all communications and telecommunications matters of Morocco.

At present, the main telecommunication company in Morocco is Maroc Telecom (IAM). The company is large employing around 11,178 people. has 8 regional delegations with 220 offices present on all the territory of Morocco. IAM is listed in both Casablanca Stock exchange and Euronext Paris. It’s controlled by Vivendi which has a 53% share of its capital.

Logo_maroctelecom.jpgIAM provides Internet connection across the country via its subsidiary company Menara, a principal Internet service provider in Morocco. The service started as a test in 2002 before it was launched in 2003. The company offers the following options:

• Menara ADSL 128 kbit/s (around €11)
• Menara ADSL 256 kbit/s (around €13)
• Menara ADSL 512 kbit/s (around €17)
• Menara ADSL 1 Mbit/s (around €26)
• Menara ADSL 2 Mbit/s (around €34)
• Menara ADSL 4 Mbit/s (around €52)
• Menara ADSL2+ 8 Mbit/s (around €69)
• Menara ADSL2+ 20 Mbit/s (around €78)

Since 2006, Maroc Telecom has been delivering Internet television package via the ADSL line, that appeared to be the first of its kind in Africa and the Middle East.

The other large national ISP is Méditel, headquartered in Casablanca. Meditel represents a multi service operator that delivers all kinds of consumer and business solutions using various technologies including GSM (900 MHz), WIMAX, GPRS. Besides, the company was among the first operators in the world to offer HSDPA mobile 3G+ internet solutions. The company has been ranked the 12th largest company in Morocco and employs close to 1000 people directly and more than 12 000 indirectly.
Méditel is now offering 3G in 3 different options:

Meditel_logo.jpg• Méditel 3G+ 1.8 Mbit/s (around €20)
• Méditel 3G+ 3.6 Mbit/s (around €35)
• Méditel 3G+ 7.2 Mbit/s (around €60)

By the way, Maroc Telecom also offers 3G in the same different speeds and almost the same prices.

wana.jpegThe third largest telecommunication company in Morocco is Wana. It appeared to be one of the early Internet service providers in Morocco. It started marketing its internet services representing the brand Wanadoo, that later was converted to Wana. Initially a subsidiary of France Telecom, the company is now controlled by the Moroccan conglomerate ONA, with Zain of Kuwait holding about 30% of equity.

The other popular ISPs are listed below, according to www.ostamyy.com:

• MTDS –represents a full service value-added Internet Service Provider licensed by the Moroccan Telecommunications Regulator the ANRT and operating in Morocco since 1993. MTDS is a technology solutions provider to individuals, businesses and institutions in Morocco and the developing world. The company’s offerings span network infrastructure and design, Internet mtds.jpgaccess and engineering services, and development consulting.
• MAGHREBNET – an ISP that was originally formed to address the growing needs of consumers who wished to gain access to the Internet but who could not identify an appropriate ISP. Currently the company delivers a full range of services to include not only Internet access, but also LAN design, cabling, Network Security, LAN equipment, Wireless LAN, Telephony, VoIP, VoWiFi, Network support services, and premise access control.
• MarocNet
• L&L Technologies
• SIS Consultants

Nicma.jpgInternet country code top-level domain (ccTLD) for Morocco is .ma, administered by Maroc Telecom. A local registrar with a local Moroccan company as administrative contact is needed to register an .ma or .co.ma domain name. Further restrictions are imposed on the registering of other second-level domains.

The second-level domains available are:

200481683_001.jpg• ma - general use
• net.ma - internet providers
• ac.ma - educational institutions
• org.ma - organizations
• gov.ma - governmental entities
• press.ma - the press and publications
• co.ma - commercial entities

As for the Internet penetration growth, it has made up enormous 10,343 % surge. So, by now the volume of subscribers in Morocco has reached 33%, with almost 10,500,000 people connected. That may be compared to 0.3 % seen in 2000 or 3% - in 2006. Actually, Morocco is amid region leaders in terms of Internet usage, occupying the third position among Africa Top 10 Internet countries.

BD5974_001.jpg Being an emerging market at the crossroads of Europe, Africa, and the Middle East, with imports making up $11 billion in products each year, Morocco also succeeded in developing of different types of e-commerce and offshore businesses. Moreover, its obvious that the e-commerce commitments could promote establish Morocco as a leader in Middle East and North Africa for the further development of electronic commerce.

One of the factors that explain the dynamism of e-commerce in the Kingdom is the strengthening of legal measures dedicated to the protection of personal data under law 09-08, which aims to protect physical persons in the processing of personal data. This bill, passed in January 2009, means that internet users in Morocco can be protected against the abuse of data which could affect their privacy, and brings Moroccan legal provisions in line with those of the EU.

CMI.jpgAs for the purchasing online, it’s known that over 3 million Moroccans who hold a bank card are now able to use them for buying via the web, mostly owing to technical initiative by the Centre Monétique Interbancaire (CMI).

Whilst the CMI is offering the platform as payment recipient, provision of the electronic payment terminal will be the responsibility of Maroc Télécommerce, the only e-commerce operator currently in the market, whose governing body is essentially made up of banks.

Auderby.jpgMicrochoix.jpgThe other companies in the country have joined the new system, such as technology vendor "Microchoix.ma" and online shoe shop "Auderby.ma".

Meantime many businesses are also currently preparing to deploy online payment modules on their sales sites.
Interestingly, a new offshore site at Casablanca, with state-of-the-art technologies and other incentives, has grabbed the attention of many global multinationals. Setting up offshore service centers in the nation has become attractive. Such is the rate of growth, that off-shoring and IT activities are estimated to contribute $500 million to the country’s GDP and employ 30,000 people by 2015.

56561220.jpgThe year 2009 showed a strong growth in e-commerce sector. The first half of 2009 was also marked by the launch of three major online improvements for Moroccan consumers. The first is an online payment website, run by Maroc Telecom, enabling customers to pay their landline, mobile, and internet bills. The second is a similar site run by Moroccan water supply company Lydec, allowing users to pay their water and electricity charges online. Finally, in the public sector, the Kingdom's General Treasury (TGR) offered citizens the option to pay their taxes online.

Having succeeded in economic development, that let the country to be among the leaders in the region, Morocco has also showed good signs of Internet technologies progress. And, of course, prosperous Internet and related services market has determines success in e-commerce deployment. Fortunately, Morocco is not to stop its advancement, attracting more and more partners and investors.

mardi 22 juin 2010

Le Maroc mise sur le port de Tanger-Med

«Une usine Renault capable de produire 400.000 véhicules par an en cours de construction. Des équipementiers automobiles qui s'installent. Tanger, la deuxième région industrielle marocaine, a de grandes ambitions», indique le journal.

Cette région «dispose de 5.000 hectares de zones industrielles et de zones franches pour convaincre les entreprises étrangères de s'installer. Son atout : le nouveau port Tanger-Med situé sur le Détroit de Gibraltar, l'un des trois passages maritimes les plus fréquentés dans le monde avec 100.000 navires par an», relève «Le Figaro».

«Capable de rivaliser en productivité avec les ports chinois, les plus performants dans le monde, Tanger-Med a l'ambition d'être la porte du pays sur l'Asie, les Etats-Unis et l'Europe avec laquelle le Maroc renforce ses liens.

Des discussions doivent aboutir à la fin de l'année pour que le Royaume, auquel l'Union européenne a accordé le bénéfice du Statut avancé en octobre 2008, puisse devenir un partenaire politique et économique privilégié», rappelle le quotidien.

«Les négociations obligent à une convergence des normes marocaines et de la législation marocaine avec celles de l'Europe», explique Abdellatif Jouahri, wali de Bank Al-Maghrib cité par «Le Figaro».

«Nous voulons attirer les PME pour les aider à grandir dans la mondialisation, leur permettre d'avoir un pas d'avance sur leurs concurrents et leur permettre de ne pas abandonner leur coeur de métier», assure au 'Figaro' Salaheddine Mezouar, ministre de l'Economie et des Finances, soulignant la mise en place de stratégies sectorielles qui donnent de la visibilité aux investisseurs.

Pour le président de la Confédération générale des entreprises du Maroc (CGEM), Mohamed Horani, «il s'agit d'une véritable opportunité. Nous souhaitons positionner définitivement le Maroc comme plate-forme de production et d'exportation».

En effet, six chantiers ont été lancés dans le textile et le cuir, l'agroalimentaire, l'offshoring (services informatiques et centres d'appels), l'électronique, l'automobile, l'aéronautique, affirme «Le Figaro», rappelant l'inauguration jeudi à Mohammedia par Nexans, leader mondial de l'industrie du câble, d'une usine qui fabrique des câbles pour les Airbus.

Et de souligner que les géants français «Areva, EDF, GDF Suez et Total font partie des 180 candidats retenus par l'Agence marocaine de l'énergie solaire (Masen) pour construire une centrale solaire de 500 mégawatts à Ouarzazate. Un investissement de 7,3 milliards d'euros».

«La lutte sera sévère, car les Chinois, les Allemands, les Américains sont aussi sur les rangs. Les Marocains qui misent sur les énergies renouvelables pour réduire leur dépendance énergétique, choisiront les heureux élus en novembre», fait observer «Le Figaro».

Néanmoins, «les entreprises marocaines doivent pouvoir travailler en Europe comme les entreprises européennes le peuvent au Maroc. Il faut enlever les barrières», observe Karim Ghellab, ministre de l'Equipement et des Transports, cité par le quotidien.

«Dans les transports routiers internationaux, les sociétés marocaines sont obligées de demander trois visas pour aller de Casablanca à Stuttgart», souligne «Le Figaro».
Par MAP

lundi 21 juin 2010

TangerMed : 102,8 millions DH de chiffre d’affaires à fin mars

Durant le 1er trimestre de l'année en cours, le port Tanger Med a traité un trafic global de 3,8 millions de tonnes, en hausse de 74% par rapport à la même période de l'année 2009 et de 43% par rapport au dernier trimestre 2009.
Cette tendance haussière résulte principalement de la bonne performance des 2 terminaux à conteneurs suite à une légère reprise du trafic mondial. Le chiffre d'affaires de TMSA s'est établi à 102,8 millions DH au 1er trimestre 2010, augmentant de 37% par rapport à la même période de 2009.

Maroc : Tanger Med menace les ports du sud


Pendant le premier trimestre de 2010, le trafic de conteneurs du port de Tanger Med a progressé de 40% pour atteindre près de 408 000 EVP, soit bien davantage que le port d’Algésiras (+7% à 739 000 EVP) situé sur l’autre rive du détroit.
Le principal atout de Tanger Med est la faiblesse des coûts salariaux. La volonté des autorités marocaines de concentrer le trafic des ferries en provenance d’Espagne, de France (Sète) et d’Italie sur Tanger Med devrait faire de cette entité une sorte de « super hub » du trafic portuaire dans le détroit de Gibraltar.


jeudi 17 juin 2010

Morocco’s economy saved itself from crisis, says IMF



RABAT: Morocco has suffered little from the global economic crisis due to an economy that is diversified and the rising information technology sector in the country, the International Monetary Fund Managing Director Dominique Strauss-Kahn said Wednesday.
“Countries with diversified economies, such as Morocco, have better resisted (the global financial crisis) and could have a strong rate of growth,” Strauss-Kahn said in an interview published on Wednesday by the Egyptian newspaper Al Ahram Hebdo.
“Morocco is a very good example. This country has successfully overcome the crisis. It will have a strong growth,” he said.
Strauss-Kahn added that among the problems in some African countries and other parts of the world is “having an economy insufficiently diversified or completely energy-based.”
Here in Morocco, government officials are confident that their efforts to create a new means of economic progress with alternative energy has shown that the costs of doing show are well worth it.
According to Yussif Said, a technology advisor to the government in Rabat, “we are moving forward on a number of local reforms and have given attention to the IT sector because we understand that through the Internet and our citizens, success will be had.”
He pointed how the IT sector has thrown its weight behind the massive $9 billion solar energy project that could see half of the country’s energy come from solar power by 2025.
“The IT firms are behind this initiative and show that we don’t have to focus on one sector over another,” he added.
The IMF boss said that “overall, Africa has overcome the crisis better than expected. Now we notice in most countries a return to growth.”
BM

Shipping movements


The following vessels are due in Malta:
The Soraya from El Khoms to Misurata, the Oued Eddahab from Annaba to Annaba, the CMA CGM Agadir (ex-Hoheweg) from Bejaia to ElKhoms, the Alemaia from Varna to Volos, the CMA CGM Butterfly from Le Havre to Khor Fakkan and the Janina from Sfax to Oran (all Carmelo Caruana) today.
The Stadt Schwerin from Tripoli to Skikda (Carmelo Caruana) tomorrow.
The Gascogne from Tunis to Tunis, the Susanne from Barcelona to Algiers, the Fas Dammam from Tunis, the CMA CGM Bellini from Naples to Damietta and the Merkur from Bejaia to Misurata (all Carmelo Caruana) on Saturday.
The CMA CGM Moliere from Beirut to Valencia, the Bavaria from Tanger Med to Tanger Med, the Ville D'Orion from Algiers, the Karina fromAlgiers and the Nicola from Bejaia (all Carmelo Caruana) on Sunday.
The Fesco Askold from Tanger Med to La Spezia, the Appen Paula from Ora, the Classica from Alexandra to Lattakia (all Carmelo Caruana), the MV Neptune Ploes from Piraeus to Mostaganem (SMS Shipping) and the Forza from Livorno to Livorno (Gollcher Group) on Monday.

lundi 14 juin 2010

Algeciras – Tanger: Une évolution des tarifs mi-figue, mi-raisin

Il y a du nouveau sur les tarifs des transporteurs maritimes sur le détroit de Gibraltar: tandis que FRS reste muet sur les tarifs de la période estivale, Comarit renseigne sur ces tarifs par téléphone et Acciona a dévoilé ses prix sur internet. Les tarifs de base sont en hausse pour Tanger-Med, en baisse pour Sebta par rapport à 2009, mais il y a des astuces pour limiter les dépenses. Les tarifs n'ont surtout pas gagné en transparence. Exemple: un aller-retour peut être plus cher que de prendre l'aller et le retour séparément..
Algeciras – Tanger: Une évolution des tarifs mi-figue, mi-raisin
Enfin l'attente de l'annonce des prix de traversée du détroit de Gibraltar en ferry est terminée, du moins concernant la compagnie maritime Acciona. Dorénavant, les tarifs peuvent être consultés et les billets réservés sur internet, soit sur le site Maroc-Ferry.com, soit directement sur le site de Trasmediterranea – l'application est la même, les tarifs aussi.
Le site de Comarit affiche une grille de tarifs valables à partir du 17 mai 2010, mais c'est trompeur, car ce ne sont pas les tarifs de la haute saison qui commence normalement au mois de juillet. Par conséquent, il faut appeler les agences de Comarit, soit au Maroc (Comanav), soit en Espagne (à Algeciras) pour avoir les tarifs actuels.
Du côté de la compagnie allemande FRS (Förde Reederei Seetouristik), il n'y a toujours pas d'informations nouvelles. Selon son agence de Tanger, la compagnie maritime fixera ses tarifs pour le mois de juillet seulement en fin juin.
Concernant les prix de la traversée avec Acciona, la politique de favoriser les passages individuels entre l'Espagne et ses enclaves au Maroc, constatée pour Almeria-Melilla au dépens de Nador, se confirme au départ d'Algeciras. En revanche, par rapport aux tarifs de 2009, certains ont baissé, d'autres ont augmenté. Voyager seul en fauteuil touriste est devenu moins cher, tandis que les tarifs de base pour une voiture et deux personnes ont encore augmenté.
Ainsi, selon la grille 2009 des tarifs Acciona, l'année dernière, les voyages en fauteuil touriste entre Algeciras et les deux destinations sur le continent africain coutaient chacun 50 euros. Cette année, le trajet pour Sebta est à 34,30 euros. Entre Algeciras et Tanger-Med, le voyageur a le choix entre tarif normal (46 euros) et tarif économique (36 euros). Tous représentent des baisses de 31%, de 8% et de 28% respectivement.
Ces mêmes trajets en voiture à deux personnes coûtaient 194 euros en 2009. Cette année, le tarif de base est de 148,60 euros pour Sebta, ce qui correspond à une baisse de 23%. Pour Tanger-Med, la distinction entre tarif de base et tarif économique est de nouveau appliquée. Le tarif de base a augmenté de 11% par rapport À 2009 pour atteindre 217 euros. Le tarif économique permet de réduire les dépenses de 14%; le billet coute 166 euros selon le site de Trasmediterranea (pour toutes les comparaison, la date choisie était le 17 juillet).
Entre Sebta et Tanger-Med, l'écart se creuse alors dès l'ouverture du nouveau port marocain: presque 20 euros si l'on considère le tarif économique et presque 70 euros en considérant le tarif de base. Attention aussi aux tarifs aller-retour, car réserver l'aller et le retour séparément en tarif économique revient moins cher que réserver directement l'aller-retour, où le tarif économique ne semble pas s'appliquer. Il est important à noter, cependant, que les billets en tarif économique ne sont ni échangeables, ni remboursables. L'on doit choisir l'heure de passage lors de la réservation, le billet n'est valable à priori que sur le bateau choisi.
En comparaison aux ferries Comarit, ces tarifs permettent également de faire des économies. Un aller-retour entre Tanger-Med et Algeciras avec Comarit nous a été proposé par l'agence Comanav à Casablanca à 4099 dirhams, soit environ 370 euros. En tarif économique, les deux billets réservés séparément avec Acciona, le prix revient à 332 euros, soit 10% moins cher que Comarit. Le tarif de base d'Acciona est cependant 14% et 53 euros plus cher, le trajet Algeciras - Tanger-Med - Algeciras coute 423 euros.

Renault produira zéro carbone dans son usine de Tanger dès début 2012

Les premiers véhicules Logan sortiront début 2012 de la nouvelle usine de Tanger. Renault veut en faire une usine modèle avec zéro carbone et zéro rejet liquide industriel.



Tanger sera la seconde usine de Renault au Maroc après celle de Casablanca (photo Renault)
Tanger sera la seconde usine de Renault au Maroc après celle de Casablanca (photo Renault)
MAROC. Grâce à un partenariat entre Renault (31,95 mds€ de CA), le Royaume du Maroc et Veolia Environnement (34,5 mds€ de CA), l'usine de Tanger du constructeur français produira zéro carbone et zéro rejet liquide industriel.

Selon Renault, "les impacts sur l'environnement seront réduits à des niveaux jamais atteints pour une usine de carrosserie montage. Les émissions de CO² seront réduites de 98%, soit environ 135 000 tonnes évitées par an, et aucun rejet d'eaux usées d'origine industrielle ne sera émis dans le milieu naturel. Le prélèvement des ressources en eau pour les process industriels sera réduit de 70%."

Les tonnes restantes de CO² seront compensées par l'achat de crédits carbone et par la production d'énergie renouvelable sur place. Un accord a été signé avec l'Office National d'Electricité (ONE) du Maroc qui assurera la totalité des besoins en électricité du site grâce notamment à l'énergie éolienne et hydraulique.

L'eau chaude obtenue à partir de noyaux d'olives locales

Grignons d'olives marocaines pour les chaudières assurant une partie des process et des utllités (photo MN)
Grignons d'olives marocaines pour les chaudières assurant une partie des process et des utllités (photo MN)
De nouveaux process permettent ces performances comme l'utilisation de chaudières biomasse (pour fournir l'eau servant notamment aux peintures, au chauffage et à la ventilation de l'air).

Des noyaux d'olives d'origine locale, du bois d'eucalyptus importé par bateau d'Europe du Sud (puis dans quatre ans cultivé au Maroc) constitueront le combustible de ces chaudières.

Concernant les rejets liquides industriels, les effluents bénéficieront d'un recyclage pour resservir à la fabrication des véhicules. Renault estime l'économie d'eau prélevée dans le milieu naturel à 175 piscines olympiques par an (soit quelques 440 000 mètres cubes).

L'usine Renault Tanger Méditerranée, dont la première pierre a été posée le 30 octobre 2009, se construit actuellement sur un terrain de 300 ha dans la Zone Economique Spéciale de Tanger Méditerranée avec un accès à la plateforme portuaire de TangerMed. Elle va nécessiter un investissement compris entre 800 M€ et 1 md€ selon le type de modèles traités.

Elle produira des véhicules sur plateforme B0 (Logan) et débutera son activité début 2012 (prévue initialement fin 2010) avec une première ligne de production d'une capacité annuelle de 170 000 véhicules (30 véhicules/heure). Deux modèles seront fabriqués et 95% de la production partira à l'exportation.

L'usine disposera d'ateliers d'emboutissage, de soudure, de peinture et d'assemblage général ainsi que d'un centre d'expédition logistique. 6 000 salariés seront recrutés localement.

La Logan meilleure vente au Maroc

La Logan reste le véhicule le plus vendu au Maroc (photo Renault)
La Logan reste le véhicule le plus vendu au Maroc (photo Renault)
L'unité est prévue à terme pour livrer 400 000 véhicules par an avec la création d'une seconde ligne de production. Nissan, présent au départ du projet mené par l'Alliance Renault-Nissan mais qui avait fait défection faisant craindre pour sa viabilité, pourrait rejoindre Renault plus tard.

Le groupe dispose déjà, depuis 1959, d'une usine à Sidi Moumen près de Casablanca (Somaca Société marocaine de constructions automobiles ) qu'il détient à 80% (72% Renault et 8 % Renault Maroc). Elle produit des Kangoo (particuliers et utilitaires), des Dacia Logan et Sandero ainsi que des Peugeot Partner et Citroën Berlingo. 41 000 Renault ou Dacia sont sortis de cette usine en 2009 pour le marché local ainsi que l'Espagne et la France.

Renault et Dacia s'octroient actuellement 33,8% des parts de marché toutes marques de véhicules au Maroc avec 37 000 voitures particulières et utilitaires vendues en 2009 dont 19 000 sous la marque Renault.

Logan reste le véhicule le plus vendu dans ce pays depuis 2006 toutes marques et tout modèles confondus. 18 315 Logan ont ainsi trouvé preneur en 2009 dans le Royaume.

Tanger Med menace-t-il le port de Ceuta?

Une trajet réduit, entraînant une traversée plus rapide, voici le principal avantage qu’offre la nouvelle ligne maritime Algesiras-Tanger Med, inaugurée ce lundi. Un sérieux coup de fouet pour la concurrence, notamment celle du port de Ceuta (Sebta), qui reliait aussi l’Andalousie et le Nord du Maroc. Quel impact pour sur l’enclave espagnole ?
Tanger Med menace-t-il le port de Ceuta?
Pour Guillermo Martinez, responsable de l’Economie, de l’Emploi et du Tourisme pour l’enclave de Ceuta il est clair que « Tanger Med va être un sérieux rival » pour le port de la petite ville considérée comme territoire espagnol. Une crainte avérée, lorsqu’on sait que l’Opération de traversée du Détroit (OPE) débute bientôt (le 15 juin), et que les compagnies maritimes reliant l’Andalousie et le nord du Maroc, voudront certainement profiter du temps gagné lors de la traversée.
Du coup, ce sont de nombreux touristes (les MRE en l’occurrence) qui seront drainés vers Tanger-Med,  qui en plus de la rapidité de traversée, pourront bénéficier de l’avantage de circuler rapidement vers l’intérieur du Maroc, vu que le nouveau terminal Tanger Med est desservi par les voies de communication rapides (train, autoroute... ). Une assez mauvaise nouvelle en somme pour Ceuta, dont l’économie est étroitement liée aux touristes, surtout ceux qui passent par l’enclave espagnole pour regagner les autres villes du Maroc.
Un réel souci donc, mais qui ne semble pas inquiéter le gouvernement autonome de Ceuta outre mesure. Guillermo Martinez a reconnu l’impact probable de Tanger Med Passagers, mais ne s’est pas montré spécialement inquiet quant à une éventuelle conséquence sur le tourisme. Il a ainsi déclaré à l’agence espagnole EFE : « ceux qui visitent Ceuta viennent parce qu’ils  le souhaitent. Je ne pense pas que l’ouverture du nouveau port affectera le nombre de visiteurs ».
Le responsable espagnol a de quoi se montrer sûr, au vu des opérations de séduction tentées par le gouvernement local de l'enclave, afin d’attirer davantage les Marocains des villes voisines.
Mieux encore, Martinez espère que l’ouverture du nouveau terminal, entraîne une réduction des prix sur la ligne Ceuta-Algesiras, selon ses propos rapportés par EFE : « Un billet compétitif à Tanger Med pourrait amener les compagnies maritimes à baisser leurs prix ici ».Le responsable espagnol est cependant resté prudent dans ses déclarations, préférant attendre les premiers résultats.

vendredi 11 juin 2010

Morocco: Business Opportunities Attract British Companies





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Morocco (Rabat) - Morocco is brimming with business opportunities in different fields, notably ICT, education, agriculture, financial services, building and renewable energies, important sectors in which British companies are interested, Deputy Chief Executive of the UK Trade and Investment (UKTI), Susan Haird said.

"Morocco is a very good trading partner for the United Kingdom," Haird told the Moroccan News Agency MAP at the end of a four-day visit to Morocco (June 1-4), during which she met with Moroccan and British businessmen and visited several British businesses operating in Morocco, such as Shell, Uniliver, Scott Wilson, G4S…etc.

She underlined that "there is a lot of goodwill from both sides" to further promote their trade relations, adding that trade between the two countries reached 3 billion pounds last year. "There is always scope to do more, and we are hoping to do more."

The British official added that there are many opportunities for British companies to do their business in Morocco as "Casablanca seeks to make itself a regional hub for finance.”

“I’m here to see what the opportunities are for strengthening trade between our countries,” Haird said, adding that the two countries have “good” trade relations.

The UKTI Deputy Chief Executive said the UK is a “very important investor” in Morocco, adding that there are many Britain-based companies investing in Morocco and there is a very active British chamber of commerce for Morocco.

The British official commended Morocco’s large-scale anti-poverty programme, “the National Initiative for Human development (INDH)”, saying that it “is extremely important” to fight poverty and develop human capital.

The country is “doing great things to eradicate poverty,” She said.

In this respect, she underlined that the “British investors will be interested to take part in this initiative, as part of their cooperative social responsibilities programs.”

Morocco’s Economy Resisted the Crisis Extremely Well“Morocco’s economy has resisted the crisis extremely well,” Haird said, adding that “your banks were not hurt as some western banks were.”

She recalled that Morocco’s economy grew by 5% last year and is expected to grow by about 3% this year. “It’s a very high growth rate in this troubled time,” she stressed.

She noted, however, that some of Morocco’s export markets suffered from the economic downturn, stressing the need to find other means to achieve growth, such as encouraging domestic consumption and looking to new growing markets and traditional partners which are also growing.

Britain Has Emerged From Recession

“Likewise many countries, Britain has suffered from the global recession,” Haird said, adding that “now, we have emerged from recession: we had two consecutive quarters of growth, many of the economic indicators are very strong and people are feeling very optimistic.”

“I’m confident that Britain’s economy has returned to growth and will continue to grow”, Haird noted, stressing that the country “has very good foundations for economy, very competitive companies and lots of very strong sectors.”

Talking about the ways out of recession, she said that “the UK government is placing a lot of emphasis on the import/export-led growth because a number of our traditional trading partners, including some of our EU partners, have indeed been in recession.”

“I do believe that export is key to recovery,” she said, adding that the UK companies “have been looking for less traditional export markets and see if they can export their exports there.” (MAP)

Global Arab Network

mardi 8 juin 2010

Formation, un chantier titanesque

Contrat-programme logistique

Formation, un chantier titanesque



· 65.000 personnes à former en cinq ans

· Des réserves foncières à la disposition de l’OFPPT


Tout le monde en est conscient. La composante ressources humaines est l’un des facteurs-clés de la réussite du développement de la logistique. La modernisation du secteur va accentuer la pression sur les profils puisqu’elle créera parfois une demande de qualifications très pointues. C’est d’ailleurs l’une des raisons pour laquelle un plan intégré de formation logistique sera mis en place (voir tableau).
Tous les niveaux de qualification seront concernés. Il s’agit notamment des opérateurs spécialisés dans la manutention et l’entreposage, les techniciens spécialisés par processus logistique (achat, production, distribution, encadrement opérationnel…) ainsi que les ingénieurs et managers adaptés à des fonctions de conception et de stratégie logistique.
Pour un meilleur suivi des attentes, une planification annuelle des besoins en formation, en concertation avec les opérateurs logistiques et les donneurs d’ordre, est envisagée.
Ce plan de formation, sur lequel l’Etat et la CGEM se sont mis d’accord, s’articule autour d’une formule de pré et post-embauche. La première cible, les profils bac à bac+5. Elle est basée sur de nouvelles filières permettant ainsi d’accompagner la croissance du secteur du transport et de la logistique autour des nouveaux projets (zones logistique multi-flux, Tanger Med…). Le développement de masters spécialisés, l’adaptation de filières ainsi que l’intégration au plan de 10.000 ingénieurs et l’activation de filières généralistes de technicien bac+3 et bac+2 sont également programmés. L’Etat s’engage ainsi à former 55.000 à 65.000 profils d’ici 2015.
Pour accompagner le développement des plateformes, l’Etat mettra une réserve foncière à la disposition de l’OFPPT. Ainsi 6 à 8 centres de formation de techniciens et opérateurs sont prévus à Casablanca, Rabat, Tanger, Marrakech, Fès et Oujda.
L’Etat est également appelé à contribuer à l’investissement dans des centres de formation dans les domaines de la logistique et à encourager les opérateurs à la mise en place d’instituts spécialisés sur des secteurs non couverts par l’Office de la formation professionnelle tels que le ferroviaire et le portuaire. Pour sa part, la formation post-embauche se déclinera en une assistance technique aux profils en activité. Des programmes de mise à niveau cibleront trois profils en particulier: les managers, les chauffeurs et les donneurs d’ordre. Une formation minimale obligatoire ciblera les chauffeurs.

K.M. &A. R.

Morocco is open for business

The massively towering Hassan II mosque in Casablanca sits on the edge of Africa, looking serenely across the waters to the new world beyond. This impressive architecture — as I watch from its terrace the sun sink into the Atlantic — stands for the newly confident Morocco as the westernmost anchor of Islam.
Here in Casablanca, the north and south, the west and east intersect in a burst of sound and colour that speaks for fusion rather than clash of civilizations.
I am surprised by the overflow of energy of some 6 million people in this city that by name will remain associated with Hollywood’s all-time favourite 1942 Humphrey Bogart movie Casablanca. And Rick’s Cafe — the saloon made famous in the movie — which opened in 2004, a short walking distance from the grand mosque and a popular meeting place for Moroccans and tourists with a love for music and fine food.
Morocco, unlike its North African neighbours Algeria and Libya, has no petroleum or natural gas. Ironically the relative success of the Moroccan economy is related to this fact, making it Africa’s largest agricultural producer.
The country is open for business and eager for investment from abroad. The construction boom in Casablanca and Rabat, the capital, is indicative of the flow of offshore money into the economy.
Tourism is a huge part of the success story of Morocco. It reflects the openness of the people to foreigners and their instinctive understanding of how closely tied their well-being is with the world outside.
Morocco is a blend of the traditional and the modern. The relative success of the Moroccan economy and society — compared to the recent violent history of Islamist terrorism in Algeria or the repressive one-man demagogic rule of Libya’s strongman Moammar Gadhafi ­— is in part the story of monarchical rule providing for stability and tolerance in a country of mixed races, Arabs and Berbers.
It is this openness to the West, through Rabat’s strategic links with France, that Islamists connected with al-Qaida find intolerable or worse, an embrace of the infidels. The May 2003 bombings in Casablanca by al-Qaida associates were directed at undermining this fruitful relationship.
As an open society, Morocco is vulnerable to Islamist threats. But I find in my conversations with people here, limited though these may be, there is little support for the sort of politics in the Mashreq — the Arab east — that has politically retarded the Arab world despite its resources.
The future of any developing country in Africa or Asia is tied with the young and how the women and the minorities there are treated.
I sense Morocco can follow the example of post-war Japan where the monarchy’s role in transition from militarism to democracy under the guidance of the United States has been a grand success.
The role of monarchy here appears for all purposes to provide for guided transition to modernity, including democracy.
It also appears that the young and the women accept this role of their royal family without open resentment, and they are more or less content with an acceptance of modernity that does not demand a break with the past. This speaks well for Morocco’s future.
salim.mansur@sunmedia.ca

Signs of Economic Recovery in Morocco

image Spending on industrial projects continue
The Moroccan economy is showing some positive momentum after a difficult time reacting to global economic crisis. With demand from European consumers picking up, Morocco is beginning to tally some good news. Although there is some temptation to credit European consumers for this start of recovery, the biggest positive impact has no doubt been the excellent weather conditions that have had strong positive repercussion on farming.
Yet outside of agriculture, the positive revisions on global economic growth have given ways to a momentum of its own in Morocco. Upticks in activity in Morocco became palpable in the second half of 2009 as North American and European consumers expanded their purchases and businesses there braced for those changes. This positive momentum that began with improved sentiments and moved into actual commerce also positively affected other key sectors of the Morocco broad economy. Tourism receipts grew by 10.5% year on year in the first two months of 2010, while expatriate remittances also upped 7.4% in the same period.

Seeing the light

FROM our luncheon spot, high on a ridge jutting out of the classic white town of Vejer de la Frontera lies a view, unlike almost any other in southern Spain.
For spreading out in front of us is an entirely interrupted ten-mile vista of rolling fields all the way down to the white sandy beaches of El Palmar and Canos de Meca.
An incredible sight, this patchwork quilt of greenery and long, unspoilt beaches in the distance is part of the Cadiz coastline, known as the Costa de la Luz, or The Coast of Light.
This is what the majority of Andalucia’s coastline would have looked like 50 years ago so it is heartbreaking to discover that there are concrete plans to do the same again here. More of which later.
This is Europe’s true deep south; a windswept flood plain, fringed by long dune beaches and crowned by a series of austere ‘cubist’ towns, which were built by the Moors who ruled this land for nearly 800 years.
Indeed, their bridgehead was at Tarifa, easily one of Spain’s most atmospheric towns.
If you have never taken a ride to these shores, just the other side of the Rock of Gibraltar you are in for a surprise.
From Tarifa in the south to Chiclana in the north there are literally miles and miles of mesmerizing and largely unspoilt white, soft and sandy beaches.
But it is not just ideal for a bucket-and-spade-break away from the over-built, high-rise monstrosities the other side of the Rock.
There are numerous sites to see, from the famous Trafalgar lighthouse – off which the crucial naval battle once took place – to the historic fishing village of Sancti Petri and from the Roman ruins at Bolonia to the twisting, white-washed streets of Conil.
And then there are the hidden gems, like exclusive Roche, where Madrid’s captains of industry take their holidays, and Zahara de los Atunes, the sleepy fishing village, which is fast garnering a reputation for its food.
And the, of course, are the two main gems of the coastline, the historic fortress town of Tarifa – a Mecca for windsurfers from around the world – and hip, alluring Vejer, where cabinet ministers and celebrities rub shoulders.
The coastline is only matched in beauty by Cabo de Gata in Almeria and there is something incredibly haunting about the stunning windswept beaches, particularly around El Palmar.
And still there is more, with El Palmar claiming to have the best surfing waves in Andalucia and Bolonia, with Europe’s largest sand dune, at over 30-metres in height.
And don’t forget Caños de Meca – the fun capital of the region – or gritty Barbate, whose fish restaurant El Campero is among the best in Spain.
English lawyer Carmen Atkins, who moved to the area from Sevilla with her family nearly two decades ago, insists she could never go back.
“You drive down to the coast to see this incredible expanse which is like nowhere else around.
“It is the great mix of coast and hills and these lovely towns that hold a lot of the old Spain in them.
“Now we live here I could never go back.
My wife and I are also long-time fans of the area and always favour the longer two hour drive down to the Costa de la Luz from our home in Ronda, over a short 45-minute trip to the Costa del Sol.
The coastline is only matched in beauty by Cabo de Gata in Almeria and there is something incredibly haunting about the stunning windswept beaches, particularly around El Palmar.
While not exactly aficionados of its famous watersports, our children love the beaches and we love the vibe of the area, its laid back, unshowy style, its friendly, unfussy locals and, above all, the incredible colour and scenery.
The Costa de la Luz is, without a doubt, for the more discerning tourist, and, in particular, the hotels in and around Vejer are some of the most sophisticated in Spain.
Carmen adds: “We also love the stylish mix of shops and restaurants in Tarifa, its a melting pot of worldly Spaniards and colourful expatriates, that bring it so much diversity.”
It is here that a disproportionate number of fashion labels have been born in Spain, from the now sadly defunct Indian to the still thriving Mala Mujer and trendy French boutique Babachic, which now has five shops in Spain.
“The good news is that young people seem to be against the project”
There is a distinct Tarifa scene, not dissimilar to the one you find in Ibiza and it is one of the few places – thanks in the main to its breezes – that does not completely shut down through the winter.
Maria Malo, who has been running her fashion empire Mala Mujer out of the town for nearly a decade, explains: “There is something incredibly creative about the town and coastline. The scenery is so special and is very inspiring.”
But alas, all is not well on the Costa de la Luz.
Just as is the danger in the Cabo de Gata natural park in Almeria, the economic pressures on cashing in from tourism are making inroads here.
It has already happened in the sprawling, ugly development of nearby Novo Sancti Petri, whose endless roundabouts, golf courses and luxury condos give a flavour of the nearby Costa del Sol.
But there are all sorts of other daft plans on the horizon, including a crazy idea to build a huge apart-hotel development on virgin land, right by the beach alongside the stunning Trafalgar lighthouse.
While not yet confirmed, there have been whispers of a nine-holf golf course and, before you know it, of course, there will be the obligatory villas, then commercial centres, etc, etc. (see story on page 32)
“It would be crazy to allow all this to happen,” says Maria Malo. “This is one of the very last unspoilt coastlines left in Spain.”
Lawyer Carmen agrees. “The politicians here just don’t have any foresight. All they think about is jobs, but they haven’t figured out yet the quality of tourism that comes here can continue to grow.
“The good news is that young people at least seem to be against the projects so we will have to hope they can make themselves heard.”
Equally alarming, is a mad scheme to increase the size of the Tarifa harbour by up to ten times.
According to critics of the project – that would cause a massive increase in the number of ferries – it would “turn the town into Algeciras, “one of Spain’s most polluted”.
“The new port will completely ruin Tarifa if it is allowed to go ahead,” says Swiss Beat Steffan, whose company Dwarf 8, is carving out a niche as Andalucia’s hippest new drink.
“It is all to do with allowing Algeciras to grow as a container port to compete with the fast-expanding Tanger Med port in northern Morocco.
“But why should Tarifa – and for that matter other parts of the coast – be ruined in order to aid financial gain elsewhere?”
It is a question that all nature lovers should be asking themselves around Andalucia today.
Either way, make sure to come down and see the still stunning Costa de la Luz before the politicians and planners get their wicked way.

PORTS: MOROCCO, TANGER MED IS WINNING BET

(ANSAmed) - ROME - Two operating Terminals, 1600 linear metres of wharf, a 3 million-capacity for containers over an overall surface of 80 hectares: supported by structures and investments, the port of Tanger Med is in the forefront of the world traffic network. Thanks to the work for expansion under way, in the next few years it will become the major Mediterranean port, as well as one of the first 10 worldwide, handling more than 8 million containers per year, 10 million tonnes of hydrocarbons, 7 million passengers and 3 million vehicles. An astounding amount of traffic which explains the reasons for the construction of the Moroccan port, not only a reference port, but also a logistics and entrepreneurial reference for the entire region. Favoured by its strategic geographic location, in the Straits of Gibraltar between the Mediterranean and the Atlantic, the structure can intercept the handling of container ships both on the East-West routes and on the North-South routes. After the opening, in summer 2007, of Tanger Med I, operations are due to begin in July this year in the Passenger Terminal, which opened on the quiet some weeks ago, and which will strengthen the port's receptive capacity, handling point - along with its major competitor, the Spanish port of Algeciras - of the tourist flows across the Mediterranean. There is also work under way to expand the TFZ (Tanger Free Zone), which will increase it from the current thousand to five thousand hectares destined for industrial plants and services which will join the 500 companies already there, including several small and medium foreign companies. Highway connections are not lacking, some are already implemented, which will connect the city of Tangiers with the port and seafront between Ceuta and Tetouan, as well as links to Moroccan railway. In 2009, moreover, the second phase of the project started up to realise Tanger Med II, whose inauguration is planned in five years time. A massive infrastructural effort with the participation of several foreign companies, committed to realising plants and installations. The second expansion phase, which the Moroccan Transport Minister, Karim Ghellab, says will cost about 1.14 billion dollars, in fact, has been awarded to a consortium headed by the French Bouygues, participated by Belgian Baisex, Moroccan Bymaro and Somagec along with Italian Saipem, which is responsible for the fuel storage terminal. And results, also due to a slight recovery in world trade, are obvious: according to the Speciale Tanger Mediterranee' agency (TMSA), which administers the port hub, in first quarter 2010 Tanger Med handled an overall traffic of 3.8 million tonnes, up 74% year-on-year and 43% from last quarter 2009, whilst containers marked an increase of 50% year-on-year, up to 407,844 units. (ANSAmed).

Tanger-Med: Morocco's future main port

The «Tangier-Mediterranean» project is a strategic priority for the economic and social development of the North Morocco region.
It is part of the economic policy orienting Morocco towards exports, based on eight clearly identified export sectors, with particular emphasis on the free trade agreement with the European Union to be implemented between 2000 and 2012 ;
Completion of the «Tangier-Mediterranean» project will have important economic effects in terms of jobs, creation of added value and foreign investment.
Its particular position on the Straits of Gibraltar, at the crossing of two major maritime routes, and 15km from the European Union will enable it to serve a market of hundreds of millions of consumers through the industrial and commercial free zones which will be run by well-known private operators.
It will also win part of the strong growth market of container transshipment and become the leading hub for cereal transshipment, a facility which is non-existent in the north-west African region at present.
The project will be implemented, coordinated and managed by TMSA, a private company with public prerogatives, operating under an agreement with the State and interacting with the different ministries involved.
The port complex will have important economic effects in terms of jobs, creation of added value and foreign investment.
In addition to the economic effects of the operation of the port, there will be important effects resulting from its construction, particularly through foreign investments, and others from the operation of the free zones (direct and indirect added value, direct gains, jobs and foreign investment).







lundi 7 juin 2010

Immobilier : au Maroc, le luxe redevient abordable

La crise a fait baisser les prix. Ils ont chuté de 25 % à Marrakech et de 30 % à Tanger. Le moment est propice pour investir. A condition d'être sûr de son choix de vie ! De nombreux riads sont actuellement mis en vente par des retraités. Ils les avaient achetés il y a vingt ans, mais, désormais, ils se sentent trop âgés pour y séjourner régulièrement.

AMarrakech, « les valeurs ont chuté d'au moins 25 % », admet Séverine de Freycinet, responsable de l'agence locale Emile Garcin. Dans la médina, un riad rénové se vend la plupart du temps entre 200.000 et 600.000 euros avec des surfaces habitables variant entre 100 et 300 mètres carrés et plus, sans compter les patios, plus ou moins grands selon le prestige de l'habitat. Ainsi, un riad complètement rénové, développant 200 mètres carrés, s'est récemment négocié à 370.000 euros. Un autre, plus luxueux, avec cinq chambres, 360 mètres carrés de patio central, un petit riad attenant, a trouvé preneur à 860.000 euros.
Les acquéreurs n'ont d'ailleurs que l'embarras du choix. Louis B. Eudes est président de Délocalia, une société de conseil à destination de ceux qui investissent à l'étranger, et notamment au Maroc, en Tunisie, à l'île Maurice et en Thaïlande. Selon lui, « il y aurait actuellement 350 riads à vendre à Marrakech, qui ont été achetés il y a dix, quinze ou vingt ans par des retraités. Ils les exploitent, par exemple en maisons d'hôte, mais ils se rendent compte que cela coûte trop cher ». Et de poursuivre : « La vraie difficulté est le rapatriement des devises. »
Côté villas, les valeurs ont aussi subi des réajustements à Marrakech. A l'extérieur de la ville, une villa de 200 à 400 mètres carrés avec piscine s'affiche généralement entre 300.000 et 700.000 euros. A peine le prix d'une petite maison en lotissement sur la Côte d'Azur. Même chose dans la Palmeraie, qui offre en outre des maisons d'un luxe incroyable. Comme cette maison construite sur 10 hectares et déployant 1.188 mètres carrés habitables et une piscine hollywoodienne dans un jardin luxuriant. Ces maisons de luxe, plutôt destinées à des rois du pétrole qu'à des seniors en quête de qualité de vie, ont cependant plus de difficultés à se vendre que les années passées.

Clientèle étrangère raréfiée

Echaudés par la récente crise qui a touché Dubaï, les investisseurs semblent hésitants à placer leur argent au Maroc. « La demande fonctionne tout de même mieux que l'année dernière, mais les ventes sont très longues à se concrétiser car les acheteurs veulent être rassurés sur tous les plans », souligne Séverine de Freycinet. Le ralentissement du marché est également perceptible à Tanger, Agadir, Essaouira ou encore Casablanca.
« Le marché n'est pas uniforme et présente des disparités importantes d'un secteur à l'autre », indique Jean Dauré, responsable de plusieurs agences immobilières, notamment dans la région de Tanger où, après Tanger Med, des chantiers comme Tanger Med 2 vont doper l'économie locale (construction d'une ligne TGV, construction d'une usine Renault, nouveau port de plaisance en projet, construction massive dans les villes satellites…). Des travaux pharaoniques qui ont toutefois subi le contrecoup de la crise. « Le marché a été très clairement touché par la crise en Europe, reconnaît ce même responsable, les investisseurs marocains ont ralenti leur activité tant sur le moyen que sur le haut de gamme. Dans le neuf, les prix n'ont pas véritablement chuté, sauf sur le haut de gamme, où certains excès ont été corrigés. Des baisses de 30 % et plus ne sont pas une exception. En revanche, le bas standing voit ses prix grimper au niveau du moyen standing, qui, lui-même, tend à se hisser au niveau du haut standing. »
Pour l'heure, la clientèle étrangère se fait plus rare. Quelques retraités continuent d'acheter, de même que certains cadres de grandes entreprises mutés au Maroc ou des acquéreurs fortunés qui délaissent Marrakech au profit de Tanger, ses prix étant plus attractifs. « Depuis deux mois, la clientèle espagnole, très présente ici, semble de retour, indique Jérôme Guérin, responsable à Tanger de l'agence Emile Garcin. Les conditions climatiques n'ont pas non plus été favorables au marché car nous avons quasiment eu cinq mois de pluie ininterrompue. » Dans l'ancien, les vendeurs qui se placent sur le haut de gamme restent gourmands et il est difficile de les raisonner, d'autant qu'ils ne sont pas forcément pressés, s'agissant d'un marché de résidences secondaires. « J'essaie de rentrer des mandats plus en phase avec la demande des acquéreurs, précise Jérôme Guérin, notamment des maisons en plein centre-ville autour de 700.000 euros. » « La vraie demande porte sur le logement social ou l'appartement avec trois chambres, balcon et garage, entre 50.000 et 60.000 euros, le tout bien situé en centre-ville, chose qui n'existe pas ou plus du tout », note encore Jean Dauré.
Le phénomène de baisse des prix et de recul des ventes s'observe aussi, bien sûr, à Agadir et à Essaouira où les vendeurs semblent revenir à la raison, explique Samir Bebmzkhlouf, le président de Century 21 Maroc. Là, beaucoup de retraités français ont élu domicile, ne serait-ce que quelques mois dans l'année. « Sur le haut de gamme, les prix ne reflètent pas toujours la réalité car les dessous de table sont fréquents, même chez les grands promoteurs », note Louis B. Eudes. Il faut fuir ce type de pratique, surtout pour un logement vendu sur plan. Quant à Casablanca, la ville croule sous les projets. « Tout se passe à Casablanca, lance cet agent immobilier. Le Grand Casablanca représente quelque 4 millions d'habitants et, à 50 kilomètres à la ronde, de nombreux projets - complexes touristiques notamment -vont transformer la région.

Source :Les Echos

dimanche 6 juin 2010

European Investment Bank hails co-operation with Morocco





European_Investment_Bank
Philippe de Fontaine Vive, vice-president of the European Investment Bank (EIB) praised the level of financial co-operation between the Bank and Morocco.

De Fontaine Vive said, at a meeting of the European Parliament's delegation for relations with the Maghreb countries, that the EIB has a bureau in Rabat since 2005, which coordinates between public authorities, borrowers, the banking sector and donors.

He also announced that a regional conference will be organised in Morocco next year on the progress of private-public partnerships (PPP) in all the Mediterranean countries.

The PPP is extremely important, whether in Europe or in the Maghreb, he went on to say, adding that the EIB has commissioned, in 2010, the first study which assesses the legislation and its enforcement in each Mediterranean country.

On aspects of co-operation with Maghreb countries, de Fontaine Vive pointed out that the Bank finances projects of modern transport means such as the Rabat tramway and contributes to developing the region’s ports, particularly Morocco’s Tanger-MED.

As regards the renewable energy sector, especially the Mediterranean solar plan, of which the Maghreb is an essential component, he noted that the first solar plant will be built in the southern city of Ouarzazate.

He also cited, in particular, the Bank’s financial contribution to the urban development of the Bouregreg river (Rabat) and the creation of new cities.

De Fontaine Vive also stressed that small and medium-sized businesses constitute a priority for the IEB. In this regard, he announced that a regional conference will be held in Tunisia to examine various issues related to these businesses.(MAP)

Global Arab Network

Gros paris de Geodis Wilson sur le Maroc



· Tanger Med, principal marché décroché

· Un chiffre d’affaires de 140 millions de DH en 2009


INTERVENIR sur plusieurs fronts tout en inscrivant sa démarche au cœur des chantiers stratégiques du Maroc. C’est en substance la politique suivie par Geodis Wilson Maroc. Tanger Med, TGV Tanger-Casablanca, logistique… sont autant de marchés investis par cette filiale du groupe français SNCF.
Implantée en 1980 au Maroc en tant que transporteur routier, Geodis Wilson Maroc opère aujourd’hui sur l’ensemble de la chaîne logistique. La diversification du portefeuille de l’entreprise a été enclenchée en 2005. Mais en dépit d’une conjoncture difficile, le logisticien a pu réaliser un chiffre d’affaires de 140 millions de DH en 2009. Aujourd’hui, l’entreprise mise gros sur la zone de Tanger Med en tant que principal vecteur de développement de son activité. «Nous comptons faire de ce site un hub régional pour la livraison des marchés européens, maghrébins et ceux de l’Afrique de l’Ouest», déclare Lionel Gruget, PDG du groupe. D’ailleurs, l’entreprise est implantée dans le complexe portuaire de la ville du détroit depuis 2009. Elle y exploite une plateforme qui s’étend sur une superficie de 7.000 m². Cette implantation a nécessité des investissements de plusieurs centaines de millions de DH répartis entre les loyers d’exploitation, les différentes installations, mais aussi les systèmes d’information. Les investissements du groupe Geodis sont appelés à évoluer car ils dépendent essentiellement de l’arrivée de nouveaux clients. En effet, «chaque nouveau contrat signé par l’entreprise se traduit par des centaines de milliers de DH d’investissement et la création de près d’une dizaine d’emplois», affirme Fayçal Smaili, directeur général adjoint de Geodis Wilson et directeur des opérations Wilson au Maroc.
Même si le groupe de logistique fait de Tanger Med le fer de lance de sa stratégie de développement, il étend son réseau sur tout le territoire national. Sa valeur ajoutée réside dans son positionnement qui lui permet d’assurer des prestations en amont et en aval des métiers de la logistique: transports routier, maritime, aérien, transit, entreposage, étiquetage et autres services à valeur ajoutée… «L’entreprise se propose d’offrir une prestation de bout en bout qui justifie sa présence à tous les maillons de la supply chain» soutient le DGA.
Ce qui revient à déduire que l’entreprise est directement exposée aux contraintes et autres faiblesses que connaît l’activité, principal frein au développement, les sites de stockage. La majorité des entrepôts sont inadaptés à l’activité d’entreprises structurées. Par ailleurs, les quelques plateformes conformes aux normes proposent des prix peu compétitifs. «Avec des tarifs compris entre 60 et 65 DH le m², ces entrepôts sont 5 à 10% plus chers que les espaces de stockage de la région parisienne», déplore Smaili. Le fret aérien pose aussi problème: «Les gares de fret sont congestionnées et ne correspondent pas aux normes d’exploitation», poursuit le directeur adjoint. Pour l’heure, Geodis fonde de gros espoirs sur la déclinaison du contrat-programme logistique qui vient d’être signé en avril dernier (cf.www.leconomiste.com). L’entreprise envisage d’ores et déjà de renforcer sa présence pour accompagner cette dynamique dans les métiers de transport, manutention, entreposage, stockage et autres systèmes d’information..

Othmane ARIDE

samedi 5 juin 2010

Algeria-Morocco: French car maker Renault moves to north Africa

Renault will open a new manufacturing unit in the northern Moroccan city of Tangiers-Méditerranée, where the French group plans to manufacture up to 400,000 affordable vehicles per year. The group has also been negotiating with the Algerian government since February in order to establish itself on the Algerian territory. Renault wants to boost its competitiveness whilst improving its host countries’ employment sector.
Renault wants the North African market. Faced with an increasing number of international competitors producing vehicles at competitive rates whilst targeting local or regional markets, the French car maker is on its way to opening a new manufacturing plant in Morocco in less than two years. The group is also negotiating with Algerian authorities for a similar project in their country.
Currently under construction, the Tangiers-Méditerranée manufacturing plant, situated in the northern Morocco port city of Oued Rmel and not far from the enclave of Ceuta, will be open for business early 2012. Estimated to cost between 800 million and 1 billion euros, the plant will cover an area of 300 hectares, and eventually become the main manufacturing unit for Renault’s economy Dacia brand as well as a low cost version of their Kangoo utility brand.

Renault hopes to begin with an initial production of 170,000 vehicles per year. An annual capacity that is expected to hit an estimated mark of 400,000 cars. The vast majority of the vehicles will be sold on the local market and the rest exported. If everything go as planned, the manufacturing unit could also start building Logan, one of Renault’s high-end brand.
Algerian investment
Renault, however, does not intend to limit its north African expansion to only Morocco. Since February, the group has been holding talks with Algerian authorities to build another construction plant in Rouiba, a suburb of Algiers, the capital. The planned Algerian unit, which could cost tens of millions of euros in investment, would produce up to 50,000 vehicles per year and, as in the case of Morocco, will be directed towards the local market.
The Algerian unit will produce brands including the Logan, Sanderos and Symbol vehicles at low cost.
But Algiers is yet to give its go-ahead for the commencing of works. A go-ahead that may soon be announced following the thawing of relations between Paris and Algiers.
Renault is also expected to obtain approval from the Algerian interministerial investment committee, Comité national Algérien de l’investissement. Under Algerian law, the French group must enter into a partnership with a local partner, which should have a majority share, to become legal. Société nationale des véhicules industriels (SNVI), Renault’s Algerian partner, will in turn hand over the management of the site to the French group.
Facing strong competition on the international market, Renault was forced to part with a sizeable chunk of its property portfolio in order to quell its growing financial difficulties. And their North African strategy could see the company operating in a region with a high demand for low cost cars, whilst offering cheap labour at barely 20% of their wage expenditure in France, alongside a number of other fiscal benefits.
The French company will enjoy tax exemptions in Morocco , as a result of their Tangier-Med free zone status. The two north North African countries, on the other hand, are betting on benefiting from the project’s capacity to create jobs. The Tanger-Med manufacturing unit is expected to employ a minimum of six thousand people in Morocco.

vendredi 4 juin 2010

Tanger Med Port Authority

Tanger Med Port Authority engages in the management and development of port activities in the Mediterranean area. Its facilities include container terminals, ro-ro and passengers' terminals, bulk and general cargo terminals, and car carriers, as well as hydrocarbons terminals that provide bunkering services and supplies refined products. The company was founded in 2007 and is based in Tanger, Morocco. Tanger Med Port Authority operates as a subsidiary of Agence Spéciale Tanger Méditerranée.

jeudi 3 juin 2010

TangerMed : 17 mai, premiers voyageurs du port Roulier ....

B
Comme déjà annoncé sur ces colonnes, c’est ce lundi 17 mai que devraient partir les premiers voyageurs du port roulier TangerMed vers Algéciras.

C’est en effet ce jour que le nouveau port recevra ses premiers voyageurs. A noter que le port Roulier sera en charge d’assurer l’accueil de l’Opération Retour MRE dont le démarrage est prévu pour ce 15 juin.

mercredi 2 juin 2010

PORTS: MOROCCO, TANGER MED IS WINNING BET


(ANSAmed) - ROME - Two operating Terminals, 1600 linear metres of wharf, a 3 million-capacity for containers over an overall surface of 80 hectares: supported by structures and investments, the port of Tanger Med is in the forefront of the world traffic network. Thanks to the work for expansion under way, in the next few years it will become the major Mediterranean port, as well as one of the first 10 worldwide, handling more than 8 million containers per year, 10 million tonnes of hydrocarbons, 7 million passengers and 3 million vehicles. An astounding amount of traffic which explains the reasons for the construction of the Moroccan port, not only a reference port, but also a logistics and entrepreneurial reference for the entire region. Favoured by its strategic geographic location, in the Straits of Gibraltar between the Mediterranean and the Atlantic, the structure can intercept the handling of container ships both on the East-West routes and on the North-South routes. After the opening, in summer 2007, of Tanger Med I, operations are due to begin in July this year in the Passenger Terminal, which opened on the quiet some weeks ago, and which will strengthen the port's receptive capacity, handling point - along with its major competitor, the Spanish port of Algeciras - of the tourist flows across the Mediterranean. There is also work under way to expand the TFZ (Tanger Free Zone), which will increase it from the current thousand to five thousand hectares destined for industrial plants and services which will join the 500 companies already there, including several small and medium foreign companies. Highway connections are not lacking, some are already implemented, which will connect the city of Tangiers with the port and seafront between Ceuta and Tetouan, as well as links to Moroccan railway. In 2009, moreover, the second phase of the project started up to realise Tanger Med II, whose inauguration is planned in five years time. A massive infrastructural effort with the participation of several foreign companies, committed to realising plants and installations. The second expansion phase, which the Moroccan Transport Minister, Karim Ghellab, says will cost about 1.14 billion dollars, in fact, has been awarded to a consortium headed by the French Bouygues, participated by Belgian Baisex, Moroccan Bymaro and Somagec along with Italian Saipem, which is responsible for the fuel storage terminal. And results, also due to a slight recovery in world trade, are obvious: according to the Speciale Tanger Mediterranee' agency (TMSA), which administers the port hub, in first quarter 2010 Tanger Med handled an overall traffic of 3.8 million tonnes, up 74% year-on-year and 43% from last quarter 2009, whilst containers marked an increase of 50% year-on-year, up to 407,844 units. (ANSAmed).

Tanger: Le projet de ZI pour le textile sur les rails



· Un appel d’offres pour l’étude de faisabilité relancé

· Les industriels confiants quant à la reprise


LES Industriels du secteur textile et habillement de la région de Tanger suivent avec attention l’évolution de la conjoncture économique espagnole. C’est avec une joie non dissimulée que Kamal Mazari, président de l’Amith-Nord, annonçait, lors de la dernière Assemblée générale ordinaire de l’association, à ses membres la sortie de l’économie ibérique de la récession. Cette attention n’est pas dénuée de sens quand on sait que le marché espagnol constitue l’un des principaux débouchés pour les industriels de la région. En effet, c’est le groupe Inditex qui reste le premier client des chaînes de confection locales avec près de 60 millions de pièces par ans, soit la quasi-totalité de sa production marocaine. Et les ventes de ce groupe sont promises à une croissance soutenue avec la conjonction de la récupération de l’économie ibérique et de la non répercussion de l’augmentation de la TVA espagnole. En effet, selon Mazari, le groupe installé à La Corogne, au nord de l’Espagne, a décidé de ne pas répercuter l’augmentation de 2 points de la TVA. «Cette décision entraînera sans doute une augmentation de ses ventes», selon Mazari, dont le principal bénéficiaire sera Tanger et ses usines.
D’un autre côté, Mazari a annoncé le lancement de l’appel d’offres pour l’étude de faisabilité du parc industriel intégré de NassijMed (cf. www.leconomiste.com). Le parc dont le projet est piloté par l’Amith-Nord en partenariat avec le CRI se veut une plateforme dédiée aux industriels du secteur. L’ouverture des plis aura lieu le 27 mai au siège du CRI à Tanger.
Lancé en 2009, NassijMed est un parc industriel dédié aux opérateurs du textile et de l’habillement qui sera adossé au port TangerMed. Déjà, un premier appel d’offres lancé en 2009 s’était avéré infructueux, aucun cabinet spécialisé ne s’étant présenté.
NassijMed devrait permettre aux opérateurs de passer à une vitesse supérieure, selon l’Amith.
S’adosser à TangerMed suppose profiter du cadre de zone franche que ses terrains offrent. Cela permettrait aussi de profiter d’avantages douaniers indéniables, d’un accès encore plus rapide aux marchés internationaux mais surtout d’un gain en productivité qui remettrait la Région en compétition.
L’idée est d’autant plus judicieuse, selon les membres de l’Association, que leur industrie est essentiellement tournée vers l’export, qu’elle devrait profiter pleinement de cette infrastructure portuaire. Cette zone industrielle devra, en effet, rendre plus attrayante l’offre marocaine en matière de sous-traitance, mais surtout de co-traitance, où les délais sont encore plus courts, selon l’Amith.
D’ailleurs, le projet de siège régional de l’Amith semble avoir évolué (cf. www.leconomiste.com). L’idée lancée lors du dernier conseil d’administration tenu à Tanger en 2009 a été validée. Maintenant, on se tourne vers une idée plus ambitieuse: mettre en place un centre international des expositions qui accueillerait les événements organisés par l’Amith dans la région et qui servirait de show-room permanent pour les industriels. D’ailleurs, un cabinet d’architectes est actuellement en train de plancher sur un avant-projet. Il devra être présenté aux autorités sous peu.

De notre correspondant,
Ali ABJIOU